سید مصطفی احمدزاده سه شنبه شب در مراسم رونمایی از 6 اثر جدید این پژوهشکده در بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد افزود: اسلام تمدنی یکی از پژوهشگاه های وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در مشهد مستقر می باشد و قدمت آن به سه دهه قبل باز می گردد.
وی اظهار داشت: مهم ترین بحث های این پژوهشکده مباحث تمدنی است که برنامه های راهبردی از جمله توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی و موضوعاتی از قبیل علوم انسانی مبتنی بر اسلام، حوزه تخصصی قرآن، عرفان های نوظهور، وهابیت، اندیشه اسلام و ایران، ولایت فقیه، عدالت، سبک زندگی اسلامی، اخلاق، صداقت و موضوع خانواده را دنبال می کند.
استادیار پژوهشکده تمدن اسلامی نیز در این مراسم به معرفی کتاب خود با عنوان 'الزامات فراموش شده توسعه پایدار' پرداخت و گفت: پس از چند دهه تلاش های بین المللی برای توسعه، حتی کشورهای پیشرفته نیز به اهداف ترسیم شده نرسیده اند.
سید محمد حسینی افزود: توسعه پایدار آخرین ایده در باره بهبود زندگی بشر است، پرسش اصلی این است که چگونه می توان نابسامانی های مادی و غیرمادی انسان را کاهش داد و به انسان کمک کرد تا به اهداف خود نزدیک شود.
وی اظهار داشت: کتاب پژوهشی 'الزامات فراموش شده توسعه پایدار' این ایده را مطرح می کند که وقتی انسان به اهداف آرمانی خود نزدیک می شود که اقتصاد، فرهنگ و اخلاق در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، در این صورت فضای انسانی در جهان حاکم می شود.
وی گفت: توسعه پایدار وقتی امکان تحقق دارد که محرومیت از جهان زدوده شود و دنیا به محیط توام با صلح، برابری و محبت تبدیل شود.
حسینی افزود: این کتاب تلاش دارد برخی عناصر و مولفه هایی را که در توسعه پایدار به فراموشی سپرده شده اند آشکار کند.
یکی دیگر از استادیاران پژوهشکده تمدن اسلامی در این مراسم به معرفی اثر خود با عنوان 'مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه در ایران و عراق' پرداخت و گفت: با توجه به استمرار عرفان در میان حوزه ها طی قرن های گذشته، مکتب های حله، زنجان، آذربایجان، مشهد، شیراز، اصفهان، نجف و تهران در دامن حوزه های علمی شیعه به وجود آمده است.
غلامرضا جلالی افزود: در این کتاب تشریح شده است که مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه دارای روش های سلوکی زهد، عشق و محبت، سلوک معرفتی مبتنی بر معرفت النفس و وحدت وجود است، مکتب های حوزوی ضمن برخورداری از مشترکات با عرفان های دیگر دارای شاخص هایی هم هستند که آنها را از مکاتب مشابه متمایز می کنند.
در این مراسم 6 کتاب عرفان در گرو حلقه ها، نقد و بررسی عرفان کیهانی، آفرینش های هنری در نهج البلاغه، تفسیر اجتهادی سوره تحریم، الزامات فراموش شده توسعه پایدار و مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه در ایران و عراق که توسط پژوهشکده اسلام تمدنی منتشر شده است رونمایی شد.
بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد تا هشتم آذر ماه دایر است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.