به گزارش ایرنا، رحیم باغبان روز شنبه در نشست 'بررسی حقوقی تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران' در مشهد افزود: قانون انسداد مربوط به سال 1996 میلادی است که اروپائیان آن را در قبال تحریم های یکجانبه آمریکا تصویب نموده و آن را در این ایام به روز کردند تا بتوانند در قبال نقض برجام علیه آمریکا از آن استفاده کنند.
وی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم وکلای حقوق بین الملل در زمینه ضرر و زیان شرکتهای اروپایی و غیر اروپایی ناشی از تحریم های جدید آمریکا علیه این کشور اقامه دعوا نمایند و نسبت به جبران خسارات احتمالی این شرکتها اقدام کنند.
وی گفت: هدف از تصویب قانون انسداد، حمایت از شرکتهای کوچک، متوسط و غیر چند ملیتی است و با این قانون شرکتها می توانند ظرف 30 روز به پارلمان اروپا اعلام کنند تا شامل مصونیت از ضررهای تحریم های آمریکا شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد نیز در این نشست گفت: سابقه 'تحریم' بیشتر به مناسبات کلیسا و متون آن دوران و احکام کلیسایی قرن 15 میلادی باز می گردد اما امروز در منابع حقوقی تحریم را اقدامات اقتصادی یا نظامی به منظور وارد کردن یک کشور به تبعیت از هنجارهای بین المللی معنی کرده اند.
محسن لعل علیزاده افزود: انتظار عمومی از حقوق بین الملل بسیار است چرا که این حقوق در صحنه جهانی از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست.
وی اظهار داشت: تاریخچه تحریم ها علیه ایران به دوره قاجار و توسط روسیه و دولت مصدق توسط انگلیسی ها بازمی گردد و در دوره اخیر نیز با پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد انواع آن بوده ایم.
وکیل پایه یک دادگستری با گرایش حقوق بین الملل نیز در این نشست گفت: در جامعه بین الملل با اصل آزادی تجارت مواجه هستیم، چرا که هر کشوری می تواند طرف تجاری خود را انتخاب کند اما آنچه در خصوص تحریم های آمریکا وجود دارد مجازات شرکتها و طرفهای ثالث غیرآمریکایی است.
الناز نساری افزود: بی تردید تحریم های یکجانبه یا همان ثانویه با اصل آزادی در تجارت در تعارض است اما آنچه امروز فارغ از اصول تجارت آزاد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است، رعایت حقوق بشر در این قبیل رفتارها است.
وی اظهار داشت: برخی تحریم ها حاکمیت کشورها را هدف قرار نداده اند و اصول اساسی قوانین حاکم بر نظام حقوقی بین المللی از جمله حق حاکمیت و حقوق اولیه حیات و دسترسی به امکانات اولیه را سلب کرده اند.
این حقوقدان گفت: تحریم های ثانویه مرداد ماه و آبان ماه آمریکا به صورت کور اعمال شده و تنها جمعیت یک کشور را و نه حاکمیت آن را هدف قرار می دهد و با توجه به حساسیت جامعه جهانی نسبت به مسائل انسانی و شامل شدن نیازهای اولیه دراین تحریم ها ، کشورهای جهان از آن تبعیت نمی کنند.
رئیس گروه حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: تحریم ها از طرف سازمان ملل متحد در قالب تصمیم یا توصیه و در قبال تهدید یا نقض امنیت جهانی علیه کشورها اعمال می شود که مشروط به رعایت حق حاکمیت کشورها و رعایت دیگر مفاد منشور ملل متحد می باشد.
باغبان ادامه داد: اگر این تحریم های اقتصادی با وتو لغو نشود اغلب به شکل اجماع و توصیه به اجرا در می آید با این حال اصل به رفع و حل و فصل اختلافات است ، اساس اجرای منشور ملل متحد، اقدامات تحریمی نیست و همین تحریم های محدود نیز با احتیاط و مراعات سایر بندهای منشور ملل متحد انجام می شود.
این استاد دانشگاه افزود: با این وجود اقدامات بی مهابای ترامپ و وضع تحریم های ثانویه جدید علیه ایران بنیان های حقوق بین الملل را متزلزل می کند.
نشست تخصصی بررسی حقوقی تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد و در پایان نشست دانشجویان به طرح سوالات خود در این زمینه پرداختند.
رحیم باغبان همچنین از حراست دانشگاه پیام نور به خاطر جلوگیری از ورود دانشجویان غیر از دانشگاه پیام نور به این نشست انتقاد کرد.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.