نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در سطح معاونان وزیر خارجه بدون حضور آمریکا تشکیل شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای ایران، با حضور نمایندگان کشورهای امضاکننده این توافق و «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در هتل «کوبورگ» وین برگزار شد. ایران به دنبال گرفتن تضمین برای بسته اقتصادی است. وزیر خارجه ایران گفته است که گرفتن ضمانت از اروپایی‌ ها ناممکن نیست.

ایران انتظار دارد که اروپایی‌ ها تا اواخر ماه مه بسته اقتصادی پیشنهادی خود را برای مقابله با تحریم های آمریکا به ایران ارائه دهند. به گفته ایران، اروپایی‌ها باید تضمین کنند که تغییری در صادرات نفت ایران رخ نمی‌ دهد و این کشور به سیستم بین‌ المللی بانکی سوئیفت دسترسی خواهد داشت.

«مجید تخت‌ روانچی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوالی درباره انتظار ایران از مذاکره با طرف‌ های اروپایی گفت: «در قبال پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام، تحریم‌ ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت‌ های اقتصادی که قبلا در چارچوب محدودیت‌ های تحریمی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد.»

تخت روانچی برای گرفتن تضمین از اروپایی‌ ها به نکاتی چون صدور نفت و دیگر محدویت‌ ها هم اشاره کرده است.

اما پرسش این است که آیا اروپایی‌ ها حاضرند این تضمین‌ ها را به ایران بدهند؟

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام گفت که گرفتن ضمانت از اروپایی‌ ها ناممکن نیست.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «آمریکا از برجام خارج شده است. اینک اعضای دیگر کمیسیون مشترک باید بررسی کنند که آیا می‌ توانند و چگونه باید خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. این بحث مهم جلسه کمیسیون مشترک است.»

در پایان نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام، تمامی اعضای باقیمانده اعلام کردند تامین خواسته های ایران در برجام و عادی سازی همکاری های اقتصادی با ایران یک امر کاملا ضروری برای بقای برجام است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه پس از این نشست گفت: «ما همه شانس موفقیت را داریم، زیرا ما اراده سیاسی داریم.»

او گفت: «ما باید به شما بگوییم که برجام یک سرمایه بین المللی است که به آمریکا تعلق ندارد بلکه متعلق به همه جامعه بین المللی است.»

«هلگا اشمید» نماینده اتحادیه اروپا هم پس از نشست، در بیانیه ای گفت، طرف های قرارداد «راه حل های عملی» را برای تضمین ادامه فروش نفت و گاز ایران، حمایت از شرکت های فعال در ایران و معاملات بانکی موثر و ارتباطات  و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این جلسه یک روز بعد از آن برگزار شد که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ ای را تایید کرده بود.

از زمان اعلام خروج آمریکا، ایران جلسات متعددی با نمایندگان کشورهای امضاکننده برجام به ویژه طرف‌ های اروپایی برای پیدا کردن راهکارهای ادامه این توافق بدون حضور آمریکا برگزار کرده است.

با اجرای برجام تحریم‌ های هسته‌ ای ایران به ازای توقف یا تعلیق بخشی از فعالیت‌ های هسته‌ای این کشور رفع شد. اما خروج آمریکا از این توافق و وعده ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ های ایران، ادامه اجرای برجام را با مشکل روبرو کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.