موتورسیکلت به جهت ارزانی قیمت در مقایسه با خودروها مورد استفاده بخش اعظم جمعیت جامعه قرار گرفته و با وجودی که بهره بردن از مزایای آن در چارچوب قوانین نقش زیادی در کاهش آلودگی و روانسازی ترافیک دارد ولی این روزها جولان بی ضابطه موتورسواران در معابر عمومی مشکلاتی برای شهروندان گنابادی ایجاد کرده بطوری که شهروندان در بیشتر معابرعمومی و حتی داخل پارکها و فضای سبز شاهد رفت و آمد خلاف قانون، تک چرخ زدن، حرکتهای نمایشی و مزاحمت برخی راکبان موتورسیکلها هستند.
مرضیه سلطانی ساکن گناباد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مزاحمتها و حرکتهای خلاف قانون و نمایشی موتورسواران به یکی از دغدغه ها تبدیل شده و فضای امن تردد را برای عابران و حتی خودروهای سواری با مخاطره مواجه کرده است.
یک کارمند بازنشسته نیز می گوید موتورسواران آسایش را از شهروندان گنابادی سلب کرده اند و بدون توجه به قوانین و مقررات با سرعتهای غیرمجاز، حرکات خطرناک نمایشی و تجاوز به حریم عبران پیاده امنیت جانی و سلامت مردم را تهدید می کنند.
محمد صدیقی خواستار اجرای مستمر طرحهای امنیت ترافیکی و برخورد با موتورسیکلت سواران مزاحم در این شهرستان شد.
یکی دیگر از شهروندان گنابادی گفت: ورود موتورسواران در مواقع ترافیک در خیابانهای اصلی شهر مانند خیابان امام خمینی(ره) به پیاده روها و برخی پارکها مانند باغ ملی و دانشگاه خطرات زیادی برای عابران به دنبال دارد لذا ماموران راهنمایی و رانندگی باید با قاطعیت بیشتر با آنان برخورد کنند.
علی رسولی افزود: برخی دانش آموزان گنابادی زیر سن قانونی و با وجود نداشتن گواهینامه با موتورسیکلت در سطح شهر رانندگی و از آنها برای تردد به مدرسه استفاده می کنند که این خود خطرات زیادی به دنبال دارد.
محبوبه اسدیان یکی از دانشجویان گنابادی هم با اشاره به مزاحمتهای موتورسواران برای مردم و از جمله بانوان و خانواده ها گفت: برخوردهای مقطعی پلیس با این پدیده شیوه کارآمدی نیست و جمع آوری موتورسیکلتها در یک محدوده مکانی و زمانی هیچ تاثیری در کاهش تخلفات راکبان آنها ندارد.
رئیس شورای اسلامی گناباد هم به شیوع استفاده ناصحیح از موتورسیکلت و مزاحمتهای ناشی از آن برای شهروندان اشاره و بیان کرد: برخی جوانان و دانش آموزان بدون نظارت والدین و خانواده ها از موتورسیکلت به شکل نامناسب استفاده و با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی، حرکتهای خطرناک همچون تک چرخ زدن در سطح معابرعمومی عرصه را برای شهروندان ناامن کرده اند.
سیدحسین پورهاشمی بر لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به شیوه مناسب کاربرد موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه تاکید و بیان کرد: باید ایجاد احساس مسئولیت نسبت به این موضوع از درون خانواده ها شروع شود.
وی افزود: وضعیت برخی نقاط و معابرعمومی گناباد نامطلوب و حتی مرگ آفرین شده لذا شهرداری و شورای اسلامی شهر با شناسایی نقاط حادثه خیز، اصلاح خط کشی معابر عمومی، نصب سرعتگیر و برطرف کردن موانع ترافیکی برای کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از جمله موتورسیکلتها تلاش می کند.
شهردار گناباد هم از انتخاب پیمانکار برای تهیه نقشه هوایی شناسایی نقاط حادثه خیز و خطرآفرین معابر عمومی این شهر خبر داد.
مهران حسین زاده بر اهتمام بیشتر رسانه های ارتباط جمعی نسبت به مخاطرات استفاده ناصحیح و خلاف قانون از وسائل نقلیه به خصوص موتورسیکلت تاکید و بیان کرد: از نظرات اصحاب رسانه در کمیته فنی شورای ترافیک برای کاهش آسیبها و مخاطرات این بخش استفاده خواهد شد.
فرمانده انتظامی گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مزاحمتهای برخی موتورسیکلت سواران برای شهروندان اشاره و بیان کرد: راهنمایی و رانندگی و ماموران انتظامی در قالب گشتهای ارشاد و یگان امداد با اجرای طرحهای هفتگی و ماهانه شامل ارتقاء امنیت اجتماعی و امنیت محله محور، با موتورسیکلت سواران مزاحم برخورد می کنند.
سرهنگ قربانعلی قربانی افزود: در طرح اخیر امنیت محله محور که طی چند روز گذشته در گناباد اجرا شد 30 دستگاه موتورسیکلت و خودوری مزاحم در شهر گناباد توقیف شدند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی زیر سن قانونی و با وجود نداشتن گواهینامه با موتورسیکلت به مدرسه تردد می کردند که طی جلساتی با آموزش و پرورش و بررسی آسیبها و مخاطراتف این مساله کاهش یافت.
فرمانده انتظامی گناباد گفت: 50 درصد مقصر استفاده ناصحیح نوجوانان و جوانان زیر سن قانونی از موتورسیکلت خانواده ها و مردم هستند. اگر آسیبها و مخاطرات این مسئله برای آنان فرهنگ سازی و تفهیم شود کمتر اجازه بهره گیری از این وسیله را به فرزندان خود می دهند.
وی افزود: پلیس در اجرای طرحهای انتظامی و امنیتی و ترافیکی نیازمند مشارکت تمام بخشها است لذا خانواده ها، جوانان و حتی انجمن اولیاء و مربیان مدارس نیز باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند.
پیگیری مستمر خبرنگار ایرنا برای کسب نظرات رئیس راهنمایی و رانندگی و نیز فوریتهای پزشکی گناباد به منظور ارائه آمار از میزان تخلفات و سوانح مرتبط با موتورسیکلت به نتیجه نرسید.
مرکز شهرستان 88 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.