به گزارش ایرنا، هزار و 400 کیلومتر خط آهن در خراسان رضوی از مسیر شرق به غرب به ترتیب شهرهای سرخس، مشهد، نیشابور و جغتای را در ناحیه راه آهن خراسان به هم متصل می کند و از شمال به جنوب نیز مشهد، تربت حیدریه، فیض آباد و خواف بوسیله خطوط راه آهن منطقه شرق به هم متصل می شوند اما تاکنون به جز چند قطار محدود و فصلی گردشگری داخلی در مسیر مشهد - نیشابور در این شبکه ریلی تردد نداشته است.
جمعیت 3.5 میلیون نفری مشهد نیازمند اماکن و مقاصد جدید گردشگری است و ناوگان ایمن راه آهن بهترین گزینه برای تردد در مسیر این مقاصد می باشد که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.
با توجه به سالانه 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در خراسان رضوی دست کم 6 میلیون نفر در هر سال برای سفر به این استان قطار را انتخاب می کنند و زائران حرم مطهر رضوی بخش اعظم از این تعداد را تشکیل می دهند.
علاوه بر بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) به عنوان مقصد و کانون اصلی توجه زائران و مسافران خراسان رضوی، شهرهای تاریخی توس و نیشابور و مراکز جمعیتی، زیستگاهها و مناظر طبیعی این استان نیز از جمله مناطقی است که می تواند مورد توجه گردشگران داخل و خارج استان قرار گیرد.
جابه جایی مسافر در مسیرهای درون استانی فقط در سه مسیر مشهد - سرخس، مشهد - آزادور (نقاب) و مشهد - طبس انجام می شود لذا با راه اندازی قطار گردشگری می توان علاوه بر جابه جایی گردشگر داخلی به ظرفیت مسافرتهای درون استانی نیز افزود.

* پاسخ میراث فرهنگی
مدیر کل راه آهن خراسان در زمینه مغفول ماندن راه اندازی قطارهای گردشگری در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: ناوگان ریلی در ناحیه خراسان کاملا آماده راه اندازی قطارهای گردشگری است و این موضوع را بارها به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده ایم اما تاکنون اقدامی از سوی آنان مشاهده نشده است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: مسیر مشهد - نیشابور برای راه اندازی تورهای یک روزه، بسیار مناسب است و یک شرکت مسافرتی می تواند متولی پذیرش و فروش بلیت در این مسیر باشد ، مسیری که هزینه اندک دارد و شرکتهای مسافرتی می توانند با مبالغ اندک خانواده ها را برای بازدید اماکن و مناظر دیدنی نیشابور از جمله آرامگاه های عطار و خیام و مسجد چوبی به این شهر ببرند.
وی به برقراری موردی قطارهای گردشگری در مسیر مشهد - نیشابور اشاره کرد و اظهار داشت: هفته گذشته در قالب یک تور ریلی و با هزینه اندک، جمعی از کارمندان راه آهن خراسان راهی نیشابور شدند و این امکان برای همه دستگاهها و شرکتهای مسافرتی استان فراهم است.

* ناتوانی شرکتهای مسافرتی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: راه اندازی این نوع قطار در مسیرهای نیشابور و سبزوار که می توان تور یک روزه برقرار نمود بسیار مناسب است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: پیش از ماه مبارک رمضان امسال 2 رام قطار گردشگری در مسیر مشهد - نیشابور تردد داشتند که شرکتهای مسافرتی از تامین مسافر آن ناتوان بودند و به ناچار طی مکاتبه ای با دانشگاه فردوسی مشهد از ظرفیت دانشجویان علاقه مند برای سفر یک روزه به نیشابور استفاده شد.
وی به نقش مهم اطلاع رسانی در باره این قطارها تاکید کرد و اظهار داشت: باید شرکتهای مسافرتی و انجمن صنفی آنان دراین زمینه فعال تر شوند و قرار است برای راه اندازی مجدد این قطارها با مدیر کل راه آهن خراسان جلساتی برگزار شود.
وی مسیر گردشگری ریلی به تربت حیدریه ، خواف و آسبادهای این منطقه را از دیگر مقاصد گردشگری در استان عنوان کرد و گفت: زمان رسیدن مسافر به خواف از طریق خطوط ریلی ساعت 2 بامداد است که زمان مناسبی نیست.
مکرمی فر به تنظیم مجدد زمان سیر قطار در این منطقه برای جابه جایی یک روزه گردشگران ریلی تاکید کرد و افزود: با توجه به جاذبه های جنوب خراسان رضوی راه اندازی قطار و تور یک روزه گردشگری در این مسیر بسیار مناسب است و می توان از آموزش و پرورش و دیگر دستگاهها برای برگزاری اردوهای یک روزه در این مسیر دعوت به عمل آورد.

* بلیت با تخفیف
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت راه آهن در حوزه گردشگری استان گفت: اگر ظرفیت قطار گردشگری به صورت چارتر و با تخفیف به چارتر کننده ارائه شود می توان شاهد ورود آنان در این عرصه بود.
سعید ولی زاده افزود: برای رونق گردشگری ریلی باید بلیت ارزان این قطارها به شرکت گردشگری ارائه شود تا این شرکتها نیز بتوانند خدمات را با قیمت دلخواه در اختیار مشتریان قرار دهند.
وی مسیرهای مشهد- نیشابور و مشهد - خواف را دارای امتیاز گردشگری مناسب دانست و اظهار داشت: به تمام شرکتها امکان ارائه قطارهای گردشگری در این مسیرها را اعلام کرده ایم اما پس از راه اندازی قطار نیشابور از 2 ماه قبل تاکنون پیشنهادی دریافت نشده است.
وی گفت: اکنون نیز زمان کاهش سفرها فرا رسیده و شاید در زمان افزایش و اوج مسافرتها گرایش برای استفاده از قطارهای گردشگری افزایش یابد.

* قطار گردشگری خواف
رئیس گروه مسافری اداره کل راه آهن شرق نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون قطارهای برنامه ای در مسیر مشهد - طبس و خواف - تهران مسافران را در این مسیرها جابه جا می کند که البته برای استفاده گردشگران ریلی باید قطارهای جدید تعریف و برنامه ریزی شود.
حسن زمانیان، شهرهای تربت حیدریه ، خواف و فیض آباد در خراسان رضوی را به عنوان شهرهای نزدیک به ریل در راه آهن منطقه شرق اعلام کرد و افزود: هم اکنون قطار تهران - خواف ساعت 2 بامداد به خواف می رسد و امکان بهره برداری از آن به عنوان قطار گردشگری مناسب نیست چرا که این نوع قطار باید به صورت روزانه تردد کند.
وی اظهار داشت: این اداره کل برای راه اندازی قطارهای خاص گردشگری اعلام آمادگی کرده است و تاکنون 2 بار با اداره میراث فرهنگی خواف جلساتی را ترتیب داده ایم اما تاکنون از سوی شرکتها و متولیان امر گردشگری پاسخ قابل توجهی به ما داده نشده است.
راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باربری و مسافربری فعالیت خود را در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد آغاز کرد که هم اکنون فعالیت در این منطقه به مرکزیت شهر طبس مدیریت می شود.
3221/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.