مدیر مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آمار موجود طی ۱۷ سال گذشته ۸۰۰ بیمار مرگ مغزی در خراسان رضوی به مرحله اهدای عضو رسیده اند.

به گزارش ایلنا، ابراهیم خالقی در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته فرهنگ سازی خوبی در زمینه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی به انجام رسیده به صورتی که از ابتدای سال جاری ۶۵ خانواده با اهدای عضو بیماران خود موافقت کرده‌اند.

وی افزود: مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه از سال ۸۰ در مشهد راه اندازی شده است و در مجموع ۱۷ سال گذشته ۸۰۰ بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مرحله اهدای عضو رسیده است که از این تعداد به ۳ هزار و دو نفر عضو پیوندی اهدا شده است.

مسئول واحد فرآهم آوری اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:  در حال حاضر میزان اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر در دانشگاه مشهد به عدد ۲۰ رسیده است که این امر نشان دهنده این است که اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی در میان مردم شناخته شده است و رسانه های گروهی در این مهم نیز نقش موثری داشته اند.

خالقی گفت: اهمیت اهدای عضو زمانی مشخص می شود که بدانیم متاسفانه عده‌ای از افراد دچار نارسایی عضو کبد، کلیه، قلب، ریه جان خود را به دلیل نبود عضو اهدایی از دست می دهند.

وی تاکید کرد: از مجموع ۶۵ بیمار مرگ مغزی در سال جاری به ۶۳ بیمار کلیه، ۳۵ بیمار کبد، ۷۴ بیمار قرنیه، ۴۱ بیمار پوست، ۷ بیمار قلب، یک بیمار به صورت همزمان کلیه و کبد و یک بیمار به صورت همزمان کبد و پانکراس اهدا شده است.

خالقی در پایان گفت: کارگروهی در برخی بیمارستان‌های دانشگاه شکل گرفته است که به شناسایی بیماران مرگ مغزی و معرفی بیمارانی که دارای سطح هوشیاری پایین هستند می‌پردازد که این مهم ما را در ارتقای آمار اهدای عضو کمک می‌کند. تیم‌های‌تشخیص، تائید و نگهداری بیمار مرگ مغزی، آماده‌سازی گیرنده ارگان اهدایی، نگهداری از بیمار دریافت کننده عضو پس از عمل پیوند و غیره همه در موفقیت حوزه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش داشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.