به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی در حالی تا 150 هزار ریال در بازار خراسان رضوی عرضه می شود که این استان از واردات گوجه فرنگی بی نیاز بوده و این محصول به حد کافی در استان تولید و عرضه می شود.
در گزارش ذیل دلایل افزایش قیمت رب گوجه فرنگی و برنامه و راهکارها برای مهار افزایش قیمت آن در بازار را با مسئولان و دست اندرکاران مختلف در خراسان رضوی به گفت و گو نشسته ایم.

* وضعیت تولید گوجه فرنگی در خراسان رضوی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در این استان 11 هزار و 157 هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار 42 تن محصول در سال برداشت می شود.
علیرضا نیکپور افزود: شهرستان های مشهد، چناران، فریمان، تربت جام و نیشابور بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی در خراسان رضوی را دارند.
وی اظهار داشت: تنوع ارقام گوجه فرنگی در خراسان رضوی زیاد است ولی ارقام زمرد، ارلی اوربانا، سوپر اوربانا، چف، موبیل، سوپراستار، پتوارلی سی اچ، ساتیو، کارون، کینگ استون از ارقام هیبریدی یا استانداردی است که به صورت عمده در استان کشت می شود.
وی گفت: سطح آبیاری قطره ای در کشتزارهای گوجه فرنگی خراسان رضوی هزار و 860 هکتار و سطح کشت نشایی آن در استان حدود هزار و 75هکتار است که عمده آنها شامل ارقام هیبریدی یا استاندارد می باشد.

* افزایش قیمت گوجه فرنگی و علل آن
رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار به خبرنگار ایرنا گفت: از 2 ماه قبل تاکنون قیمت گوجه فرنگی در بازار مشهد 40 درصد افزایش داشته است.
حسین مصدق افزود: طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میدان بار مشهد 24 هزار ریال تا 38 هزار ریال و در سطح خرده فروشی تا 55 هزار ریال نیز رسیده است.
وی دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی را کاهش تولید این محصول در استان به دلیل خشکسالی و افزایش هزینه های حمل و نقل کامیونی دانست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در باره علت افزایش قیمت گوجه فرنگی به خبرنگار ایرنا گفت: رقابت کارخانه های تولید رب عامل اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار است.
نجفقلی صالحی افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش صادرات رب گوجه فرنگی به کشورهای دیگر شده و همین امر رقابت کارخانه های رب در خرید گوجه فرنگی را افزایش داده و این امر بر بازار اثر گذاشته است.
وی اظهار داشت: زمانی که با فروش یک قوطی رب در خارج از کشور چندین برابر فروش این محصول در داخل کشور سود حاصل می شود، تولید کنندگان رب تمایل وافری به صادرات محصول تولیدی خود دارند.
وی گفت: میزان تولید محصول گوجه فرنگی استان جوابگوی ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تنی بیش از 50 کارخانه تولید رب در خراسان رضوی نیست بنابراین افزایش خرید این محصول قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
صالحی افزود: سطح زیرکشت گوجه فرنگی در این استان 11 هزار هکتار است که نسبت به پارسال تغییری نداشته است.
وی اظهار داشت: تولید گوجه فرنگی در این استان نیز 500 هزار تن است که 25 تا 30 درصد این مقدار به مصرف تازه خوری می رسد.

* علل افزایش قیمت رب گوجه فرنگی
براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان های دست اندرکار حوزه اقتصادی، 800 واحد تولیدی صنایع غذایی در خراسان رضوی فعالیت دارند و 40 درصد محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان صادر می کنند که از این تعداد 56 کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در استان با ظرفیت مصرف یک میلیون و 500 هزار تن گوجه فرنگی فعالیت دارند.
عضو هیات مدیره انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: همه تولیدات کشاورزی به نوعی وابسته به نرخ دلار است که نرخ سموم وارداتی مورد استفاده در مزارع کشاورزی تا لوازم مورد نیاز برای بسته بندی مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داده است.
علی رضایی افزود: به عنوان مثال پارسال قیمت هر قوطی برای بسته بندی مواد غذایی مانند رب گوجه فرنگی 6 هزار ریال بود اما این نرخ اکنون به 30 هزار ریال رسیده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر آن صادرات برخی مواد غذایی سود بیشتری نسبت به عرضه آن در بازار داخلی دارد و این امر نیز در افزایش قیمت اثر گذار بوده است.
وی گفت: از سوی دیگر هجوم مردم برای خرید بیش از حد نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز درباره افزایش قیمت مواد غذایی مانند رب گوجه فرنگی گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت رب گوجه فرنگی در استان 200 درصد افزایش داشته است.
امیر دلداری افزود: قیمت گوجه فرنگی به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل به 2 برابر رسیده و قیمت لوازم بسته بندی مانند قوطی نیز افزایش داشته و این موارد در نرخ رب گوجه فرنگی تاثیرگذار بوده است.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی نیز امسال بیش از حد گوجه فرنگی خریداری کرده اند که باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

* تدبیر برای مهار قیمت رب گوجه فرنگی
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش قیمت بی رویه رب گوجه فرنگی، راهکارهایی برای مهار قیمت آن اندیشیده و به اجرا درآمده است.
علی باخرد افزود: علت اصلی افزایش قیمت رب گوجه فرنگی فاصله زیاد بین تولید رب تا رسیدن آن به دست مصرف کننده است و در این بین توزیع کنندگان سود بیشتری بابت این فاصله به دست می آوردند که موجب افزایش قیمت محصول می شود.
وی اظهار داشت: با هماهنگی انجام گرفته طی جلسه ای با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی خراسان رضوی، شبکه ای برای عرضه مستقیم رب گوجه فرنگی تعریف شد تا بر این اساس رب به صورت مستقیم به قیمت هر کیلو 98 هزار ریال از کارخانه به دست مصرف کننده برسد.
وی گفت: در این راستا، 40 کارخانه تولید رب گوجه فرنگی اعلام آمادگی کردند که کالای خود را به صورت مستقیم به فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ شهرداری، شرکت های تعاونی و برخی دیگر از فروشگاه های منتخب ارسال و در اختیار مردم بگذارند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از امروز هر قوطی رب گوجه فرنگی با درج قیمت 98 هزار ریال در قالب عرضه مستقیم کالا از طریق فروشگاه های زنجیره ای و برخی فروشگاه های بزرگ و شرکت های تعاونی توزیع می شود.
سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز گفت: با توجه به گزارشهای مردمی مبنی بر عرضه هر قوطی رب به قیمت 110 هزار تا 180 هزار ریال در بازار، دیروز به همراه ماموران سازمان صنعت و معدن و پلیس آگاهی از 40 واحد تولیدی رب گوجه فرنگی بازرسی انجام شد.
وی افزود: طبق توافق و تعهد این واحدهای تولیدی مقرر شد از امروز هر قوطی رب گوجه فرنگی 800 گرمی به مبلغ 98 هزار ریال به فروش برسد.
وی اظهار داشت: چنانچه افرادی نسبت به عرضه رب گوجه فرنگی خارج از قیمت تعیین شده اقدام کنند با آنها برخورد جدی صورت گرفته و واحد صنفی مربوطه نیز پلمب می شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.