حجتعلی شایانفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار ایستگاههای سینوپتیک هواشناسی در طول سال زراعی گذشته یعنی از مهر پارسال تا 31 شهریور امسال 136.5 میلیمتر باران در خراسان رضوی صورت گرفت که نسبت به دوره بلندمدت 35 درصد و نسبت به سال ماقبل آن 28 درصد کمتر است.
وی ادامه داد: خراسان رضوی از نظر درصد تغییرات بارش در سطح کشور جایگاه بیست و چهارم را در بین 31 استان دارد. همچنین میانگین حجم روان آبها در این استان 46 درصد کاهش یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون ذخیره آب سدهای فعال در این استان 252 میلیون مترمکعب است. این حجم پارسال در همین زمان 440 میلیون مترمکعب بود یعنی در سال گذشته 28 درصد مخازن سدهای خراسان رضوی پر بود اما هم اینک تنها 16 درصد این مخازن پر آب است.
وی افزود: بر اساس بررسی سازمان هواشناسی مبتنی بر شاخص اس.پی.ای.آی یا 'استاندارد بارش و تبخیر' 62 درصد مساحت خراسان رضوی دچار پدیده خشکسالی خیلی شدید، 29 درصد درگیر خشکسالی شدید و 9 درصد چار پدیده خشکسالی متوسط است.
شایانفر ادامه داد: به این ترتیب خشکسالی در خراسان رضوی یک حادثه غیرمترقبه نیست بلکه واقعیتی اقلیمی محسوب می شود که باید برای رویارویی با آن برنامه ریزی منطقی مبتنی بر اصول علمی انجام داد.
وی گفت: در پی اقدامات سلبی و ایجابی دولت در خراسان رضوی برای مقابله با افزایش بی رویه مصرف آب، از سال 1392 تاکنون با مسدود کردن چاههای غیرمجاز، کاهش ظرفیت پروانه های بهره برداری و جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز حدود 840 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی این استان محقق شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: در کنار این اقدامات با بهره برداری و استفاده از ظرفیتهای علمی و نخبگان و عملیاتی شدن بازچرخانی آب اقدامات خیلی خوبی در حوزه بازچرخانی به خصوص در شهر مشهد صورت گرفته و چندین تصفیه خانه ایجاد شده که امیدواریم با تدوام این رویه بتوان چندین بار آبها را چرخانده و بازاستفاده کرد.
خراسان رضوی با شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت 118 هزار و 851 کیلومترمربع وسعت دارد. این استان دارای 29 سد در حال بهره برداری است که در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان واقع هستند.
مجموع توان ذخیره سدهای بزرگ و در حال بهره برداری خراسان رضوی یک میلیارد و 572 میلیون مترمکعب می باشد که یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب آن مربوط به سد مشترک ایران و ترکمنستان با عنوان 'سد دوستی' است. این سد با کاهش 13 درصدی ذخیره آب نسبت به پارسال مواجه بوده و هم اینک تنها 16 درصد از گنجایش پشت سد دوستی آب دارد.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.