ابراهیم براتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: چهار سال است که قیمت نان نانوایی های یارانه ای هیچ افزایش قیمتی نداشته در حالی که هزینه های کارگر، موارد بهداشتی، مالیات و بیمه افزایش قابل توجهی داشته است.
وی افزود: از سوی دیگر قیمت آرد آزاد افزایش داشته و به همان نسبت نانوایی های آزادپز قیمت نان را افزایش داده اند.
وی اظهار داشت: کیفیت آرد یارانه ای که از سوی شرکت غله به نانوایی ها اختصاص می یابد نسبت به آرد آزاد در بازار نامناسبتر است لذا این موضوع در کیفیت نان یارانه ای نیز تاثیر می گذارد.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با اشاره به فعالیت حدود سه هزار نانوایی در این شهر گفت: تعداد بیش از حد نانوایی ها درآمد این صنف را نیز کاهش داده در حالی که این تعداد نانوایی در یک شهر بیش از حد نیاز است.
وی افزود: اگر همه نانوایی ها آزادپز شوند و صدور جواز کسب برای این صنف محدود گردد، هم نرخ نان براساس عرضه و تقاضا اصلاح می شود و هم کیفیت نان افزایش می یابد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس مصوبه کارگروه گندم و آرد استان، اگر محموله های آرد کیفیت نازلتر داشته باشد از سوی اداره غله با محموله های آرد مرغوب مخلوط می شود و در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.
علی غفوری مقدم افزود: از سوی دیگر پیش از این حد مجاز سبوس گیری گندم 15 تا 18 درصد بود اما از یک سال و نیم قبل براساس مصوبه کارگروه گندم و آرد استان، سبوس گیری گندم سه درصد کاهش یافت و حد مجاز آن به 12 تا 15 درصد رسید.
وی اظهار داشت: برای آرد نان سنگک میزان سبوس گیری گندم باید هفت تا 11.5 درصد باشد.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی نظارت گسترده ای بر کیفیت آرد تولیدی کارخانجات دارد و تاکنون موارد عدم رعایت درصد مجاز سبوس گیری گندم در برخی واحدهای تولیدی مشاهده شده که از سهمیه گندم واحدهای متخلف کسر شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسات رضوی افزود: طبق طرحی که در سال 1395 مبنی بر آزادپز کردن 20 درصد نانواییهای یارانه ای استان به منظور ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت نان از سوی دولت ابلاغ شد تاکنون 23 درصد نانوایی های خراسان رضوی آزادپز شده اند.
غفوری مقدم اظهار داشت: از آن زمان تاکنون طرح یا دستورالعمل جدید برای افزایش سهم آزادپزها ابلاغ نشده و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده کارگروه ملی گندم، آرد و نان است و کارگروه استان در این زمینه اختیاری ندارد.
وی گفت: تصمیم گیری در حوزه اصلاح قیمت نان یارانه ای تابع کارگروه گندم، آرد و نان کشور است و طی چهار سال گذشته پیگیری های بسیار برای اصلاح قیمت نان یارانه ای و انعکاس مشکلات این صنف به مرکز صورت گرفته است.
وی افزود: طرحی در کارگروه گندم، آرد و نان کشور برای اصلاح قیمت نان در حال تدوین است که در صورت تصویب و ابلاغ به استانها، در خراسان رضوی نیز به اجرا درمی آید.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.