سید هاشم نقیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورهای حوزه خیلج فارس و به خصوص امارات یک مرکز منطقه ای تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی خراسان رضوی به خصوص گلهای شاخه بریده محسوب می شود.
وی ترکیه در همین زمینه رقیبی مهم توصیف و بیان کرد: کشورهایی مانند گرجستان، روسیه و اکراین نیز گرچه در تولید گل وضعیتی مشابه ما دارند اما در زمینه صادرات آن پیشرفت فراوانی داشته اند. برای صادرات گل تولید خراسان رضوی گرچه ظرفیت بالایی وجود دارد اما طراحی و اجرای مشوقها و حمایتها ضروری است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حجم تولید این استان را سالانه 34 میلیون بوته گل اعلام و بیان کرد: این گلها شامل انواع مختلف از جمله شمعدانی، کوکب، بنفشه، همیشه بهار، اطلسی و جعفری است.
وی سطح کشت گل و گیاه زینتی را نیز در خراسان رضوی 85 هکتار ذکر و بیان کرد: این سطح شامل 48 هکتار کشت گل و گیاه در محیط گلخانه و 37 هکتار کشت درختچه زینتی و گلهای شاخه بریده در فضای باز است. انواع گلهای شاخه بریده شامل رز، آلسترومریا، لسیانتوس، لیلیوم، زنبق و ژربرا در این استان تولید می شود.
نقیبی ادامه داد: سالانه 16 میلیون شاخه گل در فضای گلخانه، 264 هزار شاخه گل در فضای آزاد و همچنین 9 میلیون و 500 هزار اصله درخت و درختچه زینتی از انواع سرو، کاج، شمشاد، اقاقی، چنار، زرشک زینتی در خراسان رضوی تولید می شود.
وی گفت: تولید گل و گیاه در خراسان رضوی برای 468 نفر به صورت مستقیم و سه هزار و 800 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی داشته است.
خراسان رضوی با یک میلیون و 200 هزار هکتار کشتزار و 14.6 میلیون واحد دامی افزون بر 10 درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی ایران را تولید می کند. بخش کشاورزی این استان با تولید 6،76 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی 95 هزار و 730 میلیارد و 423 میلیون ریال جایگاهی تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.