بدون تردید استعداد، خلاقیت و ابتکار ایرانیان و علاقه وافر آنان به هنر و خلق آثار صنایع دستی و هنری ، یکی از عوامل قوام و دوام صنایع دستی ایران تا به امروز بوده است، ایرانیان با شناخت و درک کامل از زیبایی ها موفق به خلق آثار هنری می شوند که در گذر زمان علاوه بر اینکه نیازهای روزانه زندگی را تامین می کند، نمایی از زیبایی، لطافت، هنر و خلاقیت را به نمایش می گذارد.
کار یک هنرمند صنعتگر تنها یک کار بدنی ، فیزیکی و استفاده از مواد اولیه خاص نیست بلکه او با تمام حس عاشقانه به کار، خلاقیت توام با خیال پردازی ، هنری را در آثار خود منعکس می کند که منحصر بفرد و یگانه می شود.
آشنا شدن با هنرمندان از نزدیک و مشاهده کار آنان در فاصله ای کم و دیدن تمرکز و خلاقیت یک هنرمند در خلق اثر یگانه با ابزاری ساده و مواد اولیه ابتدایی همان رخدادی است که در کارگاه های اجرای زنده تولید محصولات صنایع دستی در نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران مورد توجه و محور برنامه ریزی ها قرار گرفته است.
در این نمایشگاه هنرمندان رشته های صنایع دستی شرکت کننده از استانهای مختلف تولید هنرهای دستی و سنتی خود را در کنار عرضه نمونه های مختلف برای فروش و معرفی به صورت زنده در حضور بازدید کنندگان به نمایش می گذارند و با این کار حلاوت و شیرینی تولید محصولات را در پیش چشمان مردم نمایش می دهند.
به عقیده صاحبنظران و هنرمندان در پی تولید صنایع دستی به صورت زنده اتفاق شیرین دیگری نیز رخ می دهد و آن ایجاد علاقه به فراگیری شیوه های صنایع دستی است، همان چیزی که موجب گردیده است این هنرصنعت طی قرنها نسل به نسل منتقل شده و تداوم یابد.

* اجرای زنده گامی برای ماندگاری
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این باره گفت: ویژگی برجسته و قابل توجه نهمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران توجه به اجرای زنده تهیه و تولید آثار هنری در برابر چشمان مردم و علاقه مندان است.
محمد مطیع افزود: در این نمایشگاه که به صورت برنامه ریزی شده هر سال با هدف آشنایی مردم با صنایع دستی و عرضه این محصولات برگزار می شود، امسال رویکرد جدیدی اتخاذ شده که موجب خاص شدن این نمایشگاه شده است.
وی اظهار داشت: به این ترتیب هنرمندان رشته های مختلف از جمله تراش سنگ های قیمتی، گلدوزی، ابریشم بافی، سفال، جاجیم بافی و پارچه های سنتی در غرفه های خود اقدام به تولید محصولات در برابر چشمان مردم می کنند.
وی گفت: این امر موجب آشنایی بیشتر مردم با روند تولید صنایع دستی و تولید هنرهای سنتی و قدرشناسی زحمات هنرمندان می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: همین آشنایی بخش مهمی از فرهنگ سازی در ترویج استفاده از صنایع دستی و ماندگاری این صنایع را موجب می شود.
وی اظهار داشت: به این ترتیب مردم به ارزش صنایع دستی و محصولات این بخش بیشتر واقف می شوند و همین امر موجب می شود با علاقه مندی بیشتر اقدام به خرید این محصولات نمایند.
وی با بیان اینکه صنایع دستی به نسبت تولیدات مشابه صنعتی گران تر هستند، گفت: برای این محصولات نمی توان ارزش و قیمتی تعیین کرد و زحمت هنرمندان است که این امر را موجب می شود اما مردم با مشاهده زحمت هنرمندان، با رضایت و تمایل بیشتر اقدام به صرف هزینه در این زمینه می کنند.

* ترغیب برای یادگیری هنرهای دستی
مطیع با بیان اینکه شمار بسیاری از بازدید کنندگان ابراز علاقه خود را به فراگیری هنر تولید صنایع دستی مختلف به غرفه داران اعلام کرده اند، افزود: ایجاد میل و رغبت برای فراگیری هنرهای دستی برای تداوم این هنرها در نسل آینده مورد نیاز است و هدف آموزشهای مختلف نیز می باشد.
وی اظهار داشت: مشاهده مراحل مختلف تولید یک هنرصنعت موجب برقراری ارتباط بیننده با آن هنر و محصول نهایی می شود به همین دلیل رغبت فراگیری این هنرها در افراد به صورت پررنگ تر و قوی تر ایجاد می شود.
وی گفت: فرهنگ سازی در نسل های جوان و نوجوان کشور در حوزه فراگیری آموزشهای صنایع دستی از مسائل بسیار مهم و مورد پیگیری است.
مطیع افزود: استقبال خوبی در نهمین نمایشگاه صنایع دستی از غرفه های این نمایشگاه شد و مردم با رغبت فراوان اقدام به مشاهده روند تولید این صنایع کردند.

* آموزش رمز ماندگاری صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت و حساسیت صنایع دستی به عنوان هنرهای بر جا مانده از نسل های گذشته گفت: ماندگاری وحفاظت از هنرهای سنتی و صنایع دستی از مهمترین اولویت ها و محور برنامه ریزی ها در این حوزه است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: آموزش رمز اصلی ماندگاری و انتقال هنر تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی است و این مهم به جد مورد توجه است.
وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه های تولید صنایع دستی در نمایشگاه صنایع دستی نیز با همین هدف طراحی و اجرا شد و از هنرمندان خواسته شد در غرفه های خود ضمن عرضه محصولات اقدام به نمایش تولید محصولات خود نیز بنمایند.
وی گفت: این امر حال و هوای نهمین نمایشگاه را متحول کرد و فضای زنده و پویا به آن داد و موجب استقبال بیشتر علاقه مندان شد.
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: امسال رنگ و بوی نمایشگاه صنایع دستی که همزمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته برگزار شد، بسیار زیبا و قابل توجه بود و با استقبال مردم روبرو شد.

* آموزش بیش از سه هزار نفر
مکرمی فر با بیان اینکه آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی در این استان جزو اولویت هاست، اظهار داشت: سال گذشته 571 نفر از شاغلان در استان آموزش هنرهای دستی را فراگرفتند و در کنار آنها 2 هزار و 450 نفر نیز از عموم علاقه مندان هنرها و صنایع دستی مورد علاقه خود را فراگرفتند.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز 929 نفر آموزشهای این حوزه را فرا گرفتند.
وی افزود: پیش بینی می کنیم امسال رشد چشمگیر آموزشها را با توجه به استقبال بیشتر علاقه مندان به فراگیری هنرهای سنتی و صنایع دستی در استان تجربه کنیم.

* بیش از 20 هزار بازدید
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به حضور و بازدید فراوان علاقه مندان از نمایشگاه صنایع دستی در مشهد گفت: طی چهار روز برگزاری این نمایشگاه بیش از 20 هزار نفر از غرفه های صنایع دستی آن دیدن کردند.
مکرمی فر افزود: بازدید روزانه بیش از پنج هزار نفر اتفاق نو و ستودنی است که نشان از علاقه مندی مردم به صنایع دستی و جلب توجه آنان در کارگاه های تولید این صنایع دارد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در پنجمین و آخرین روز برگزاری این نمایشگاه بیش از پنج هزار بازدید دیگر ثبت شود، اظهار داشت: بیش از 25 هزار بازدید از این نمایشگاه ملی رخداد قابل توجه است.
وی گفت: در این نمایشگاه تلاش شد حدود 90 رشته صنایع دستی استان در انواع و اشکال مختلف در کنار بیش از 150 رشته صنایع دستی دیگر در سراسر ایران به بازدید کنندگان معرفی شود.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.