استاندار خراسان رضوی روز پنجشنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه 49 بندی گفت: در این تفاهمنامه مقرر شده است استان های هرات و خراسان رضوی در زمینه های امنیتی با هم همکاری کنند تا دشمنان اعم از گروههای تروریستی، قاچاقچیان انسان و مواد مخدر نتوانند از خلاء امنیتی سوء استفاده کنند.
علیرضا رشیدیان افزود: بعد از جلسات عمومی، سه کارگروه توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و گمرکات، کارگروه فرهنگی، علمی و آموزشی و کارگروه امنیت مرزها بین 2 طرف ایرانی و افغانستانی تشکیل شد و در کنار این سه کارگروه، کمیته های تخصصی توسعه و سرمایه گذاری، حمل و نقل و ترانزیت، سوخت و انرژی و بهداشت و سلامت نیز آغاز به کار کرد که منجر به امضای صورتجلساتی بین 2 طرف شد.
وی با اشاره به بازدید والی هرات از مرز دوغارون که بین اسلام قلعه افغانستان و تایباد ایران قرار دارد اظهار داشت: از موارد مهمی که نیاز به سرعت بخشیدن دارد، راه آهن بین خواف ایران و منطقه هرات افغانستان است که تا ایستگاه 'جنو' پیش رفته و امید است با مساعی طرفین شاهد حرکت قطار در این مسیر برای انتقال بار و مسافر باشیم.
وی گفت: افزایش ساعت کار گمرکات و بانکهای 2 طرف حتی روزهای تعطیل و افزایش اقدامات رفاهی برای تردد کنندگان از دیگر موارد این تفاهمنامه است ضمن آن که مرکز سی.آی.پی در مرز دوغارون که از مصوبات سفرهای قبلی والی هرات به خراسان رضوی بود نیز در قسمت ایران مورد بهره برداری قرار گرفته است.
رشیدیان افزود: در این تفاهمنامه مقرر شد در مبادلات مرزی بین ایران و افغانستان هزینه ها و عوارض مختلف مرزی و ترانزیتی به نفع بازرگانان 2 طرف کاهش یابد.
وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه برق در کشور ما به وجود آمده بود و مشکل در خط انتقال برق از ایران به هرات، خراسان رضوی برای جلب سرمایه گذاری طرف افغانستانی در حوزه صادرات برق به این کشور اعلام آمادگی کرد تا بتواند خط انتقال 400 کیلو ولت برق از ایران به افغانستان را اجرا کند.
وی گفت: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران آبان ماه امسال در هرات افغانستان برگزار می شود که از تاجران و بازرگانان ایران دعوت می شود در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند.
استاندار خراسان رضوی 2 حادثه تروریستی دیروز در شهرهای هرات و کابل افغانستان را محکوم کرد و افزود: این حملات ناجوانمردانه را که مردم این 2 شهر را هدف قرار داد محکوم نموده و با مردم و دولت افغانستان ابراز همدردی می کنیم و امیدواریم که افغانستان از تروریسم عاری شود که گسترش تعاملات می تواند در گسترش امنیت نیز موثر باشد.
وی در پاسخ به پرسشی در باره سد سلمی در هرات افغانستان و حقابه ایران از آب این سد اظهار داشت: کمیته مشترک آب بین ایران و افغانستان تشکیل شده که مذاکرات در آن کمیته در جریان است.
والی هرات افغانستان نیز گفت: کارهای بسیار در مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام شده و ایران دستگاه های بزرگ اسکنر را در سمت خود مستقر کرده است که دستگاه های اسکنر افغانستان هم تهیه شده و به زودی نصب خواهد شد.
محمد آصف رحیمی افزود: آنچه در مرز دوغارون وجود دارد مورد رضایت کامل ایران و افغانستان نیست.
وی اظهار داشت: 20 هتل بسیار مهم پنج و سه ستاره در استان خراسان رضوی توسط سرمایه گذاران افغانستانی ایجاد شده و امید است ایرانی ها نیز در شهرک صنعتی شماره 2 هرات افغانستان مشارکت کنند.
وی گفت: 12 هزار تبعه افغانستانی توسط دولت ایران زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که این تعداد نیاز به افزایش دارد.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.