علیرضا رشیدیان عصر سه شنبه در نشست مدیران و فعالان اقتصادی خراسان رضوی با والی هرات افغانستان و هیات همراه در مشهد افزود: افزایش صادرات و تجارت سوخت موجب کاهش قاچاق آن می شود.
وی اظهار داشت: خط آهن خواف - هرات و توسعه مسیر ریلی به افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند مسیر جدید به شرق، کشورهای آسیای میانه و چین باشد.
وی گفت: ریل گذاری راه آهن خواف - هرات به طول 124 کیلومتر و سفت کاری ایستگاه نیز انجام شده اما برای تکمیل ایستگاه باید مجوز ورود مصالح ساختمانی به افغانستان از سوی این کشور صادر شود که مکاتبات در این زمینه صورت گرفته است.
رشیدیان با بیان اینکه اجرای قطعه سوم و چهارم راه آهن خواف - هرات دارای اهمیت است افزود: خبر تامین اعتبار از سوی هرات برای اجرای سریعتر این پروژه امیدوار کننده است.
وی اظهار داشت: باید امکانات لازم برای مسائل گمرکی و گذرنامه نیز فراهم شود و گمرک ایستگاه راه آهن 'شم تیغ' افغانستان نیز سریعتر راه اندازی گردد.

* ضرورت امتداد هریرود به سوی سد دوستی
استاندار خراسان رضوی با اشاره به کاهش 35 درصدی بارندگی ها در خراسان رضوی طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: مشکل کم آبی فراگیر است و فقط 17 درصد مخازن سدهای استان آب دارد که این شرایط، وضعیت نامناسب برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است.
وی افزود: از این رو مجبور شدیم سیاستهای مقتصدانه برای کشاورزی و دامداری در پیش گیریم که در این راستا پارسال حدود 20 هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شد.
وی اظهار داشت: سد سلما و امتداد رودخانه هریرود به سوی سد دوستی برای ما قابل اهمیت است که این موضوع با دستور رئیس جمهوری در کمیته مشترک ایران و افغانستان مورد بررسی قرار می گیرد.

* تحصیل 80 هزار دانش آموز افغانستانی در خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در پی دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع مشکل دانش آموزان در سنین مختلف تحصیلی، تعداد دانش آموزان افغانستانی در این استان به 80 هزار نفر رسید که افزایش قابل توجهی داشته است و علاوه بر آن 6 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه های مختلف این استان تحصیل می کنند.
وی گفت: همچنین 2 هزار و 435 مهاجر افغانستانی نیز در 149 دوره فنی و حرفه ای آموزش های لازم را در این استان فرا گرفته اند و آمادگی گسترش و برگزاری این دوره ها در داخل افغانستان را داریم.
وی افزود: برای سرمایه گذاری تجار و سرمایه گذاران افغانستان در این استان نیز ظرفیتهای خوبی ایجاد شده و برخی موانع نظیر محدودیت ورود ارز نیز رفع شده است.
رشیدیان اظهار داشت: برخی همکاری ها در حوزه ادارات شامل گمرک و بانک در روزهای تعطیل و ساعت غیراداری باید افزایش یابد زیرا گاهی مهر خروج برای افراد در مرز ایران زده می شود اما در آن سوی مرز به علت پایان ساعت کاری، افراد یک روز بلاتکلیف می مانند لذا باید هماهنگی لازم بین مسئولین مرز دوغارون و اسلام قلعه بوجود آید.

* گسترش همکاری ها
استاندار خراسان رضوی گفت: گسترش همکاریهای امنیتی بین 2 کشور با توجه به شرایط ناامنی منطقه ضرورت دارد که امیدواریم این همکاریها ادامه یابد.
وی افزود: مسائل درمانی بین خراسان رضوی و هرات نیز در دستور کار است و با متجاوزان مرزی هم رفتار نامناسب صورت نمی گیرد.
وی اظهار داشت: با خروج داوطلبانه مهاجران نیز موافقیم و کمک های لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
رشیدیان با بیان اینکه ایران و افغانستان روابط ریشه دار در بخش های مختلف تجاری، فرهنگی، دینی و امنیتی دارند، گفت: بنای مسئولان در توسعه روابط بین 2 کشور ایران و افغانستان مستقل از عناصر تاثیرگذار بیرون از منطقه است.
وی با تاکید بر توسعه روابط، اظهار امیدواری کرد این نشست و کمیسیونهای تخصصی بین اعضای هیات هرات و فعالان اقتصادی خراسان رضوی بتواند به این مهم کمک کند.
اعضای هیات اقتصادی هرات طی سفر 2 روزه به خراسان رضوی علاوه بر نشست با استاندار این استان و بازدید از مرز دوغارون، نشستی نیز با فعالان اقتصادی و بازدید از شهرک صنعتی توس در مشهد دارند.
ولایت هرات سومین استان افغانستان با مساحت حدود 55 هزار کیلومتر مربع و یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در غرب آن کشور و مرز شرقی خراسان رضوی قرار دارد.
شهر هرات نیز با حدود 400 هزار نفر جمعیت پس از کابل دومین شهر پرجمعیت افغانستان، قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی هنری افغانستان به ‌شمار می رود.
هرات در 120 کیلومتری گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد استان خراسان رضوی واقع است.
مرز و گمرک دوغارون محل عبور و صادرات ایران به افغانستان از طریق استان هرات است.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.