دکتر پرویز افشار روز یکشنبه در سومین همایش ملی کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد افزود: کانونهای سیاسی، علمی و فرهنگی متعدد در دانشگاهها فعالیت می ‌کنند اما هیچیک از آنها مانند کانون همیاران سلامت روان به این سرعت رشد و گسترش پیدا نکرده ‌اند.
وی اظهار داشت: نتایج سنجش وزارت علوم نشان می دهد که مصرف مواد مخدر و روانگردان در میان جوانان کاهش یافته که این امر نشان دهنده تلاش کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان در دانشگاههاست.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 75 درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه رفتارها و آسیب اجتماعی و روانی داشته‌ اند که باید در دانشگاهها از سرایت رفتار این دسته از دانشجویان به دیگران جلوگیری کرد.
افشار افزود: کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور نشان دادند که باید کار اصلی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی و روانی را خود دانشجویان انجام دهند زیرا آنان هستند که می توانند حس اعتماد را به همسالان خود منتقل و به آنان کمک کنند در حالی که مسئولان رسمی با این روش نمی‌ توانند به جوانان آسیب دیده کمک نمایند.
وی ادامه داد: باید در رشته های پژوهشگری علوم اجتماعی، جامعه شناسی و آسیبهای اجتماعی و روانی کارهای بنیادین توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود.
افشار اظهار داشت: باید بانک اطلاعات از دانشجویانی که در کانونهای همیاران سلامت روان فعالیت ‌می کنند تهیه شود تا در آینده و پس از دانش آموختگی از آنها در محیطهای صنعتی، اداری، آموزشی، نظامی و فضای مجازی برای کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی بهره برد.
دبیر اجرایی سومین همایش ملی کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور نیز گفت: این همایش با رویکرد اجتماعی شدن پیشگیری از اعتیاد تا 13 شهریور در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.
زهرا طبیبی افزود: این همایش با همکاری مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام و حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شده و 500 کارشناس و دانشجوی عضو شورای مرکزی کانون همیاران سلامت روان دانشگاههای کشور در آن شرکت دارند.
وی اظهار داشت: ارائه آموزشهای پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی به ویژه اعتیاد، تقویت روحیه انسان دوستی و نوع دوستی بین دانشجویان، جذب، سازماندهی و تربیت دانشجویان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات همیاری در زمینه مقابله با آسیبهای اجتماعی، توانمندسازی و تقویت روحیه خودباوری در زمینه اشتغال و کارآفرینی، تبادل تجربیات بین اعضای کانونها و آشنایی با سازمانها و نهادها و دستگاه های موثر در فعالیتهای پیشگیرانه و سلامت محور از اهداف برگزاری این همایش است.
دبیر اجرایی همایش مزبور گفت: در این همایش 12 کارگاه آموزشی با محورهای جتماعی شدن پیشگیری، خود مراقبتی، مغز وابسته، شکست عاطفی و نشاط اجتماعی برگزار می شود.
طبیبی افزود: دبیرخانه این همایش در مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد مستقر است.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.