محمد علایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا کاهش بارندگی، تغییر در نوع بارش و افزایش حرارت را عوامل اثرگذار در کاهش آبهای سطحی در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: هم اینک آورد رودخانه ها به دلیل بارش کم برف در این استان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در حالی که میانگین بارندگی 40 ساله در خراسان رضوی 250 میلیمتر گزارش شده میانگین بارندگی 15 ساله در این استان به 209 میلیمتر و میانگین بارش 10 ساله به 198میلیمتر تقلیل یافته است.
مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون تنها 17 درصد از ظرفیت سدهای سطح این استان پرآب است و 83 درصد آنها خالی از آب می باشد.
وی میزان آب جمع شده کنونی را در پشت سدهای خراسان رضوی 267 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: این حجم نسبت به پارسال کاهش قابل توجهی داشته است.
علایی افزود: برای مدیریت آب در خراسان رضوی با توجه به تغییرات اقلیمی رخ داده و تداوم بلندمدت خشکسالی باید طرحی مدون شود که مبنای آن سازگاری با کم آبی باشد.
استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری است که در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان واقع هستند.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.