تورج همتی روز سه شنبه در بیست و نهمین کمیته فنی ساماندهی فاضلاب خراسان رضوی گفت: بی توجهی واحدهای آلاینده حوزه کشف رود به اصول و استانداردهای محیط زیستی مایه تاسف است و خواستار تعطیلی واحدهایی هستیم که به رغم اخطاریه های متعدد ابلاغی از سوی این اداره کل به آلودگی محیط زیستی ادامه داده و بهداشت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته اند.
وی رسیدگی به وضعیت رودخانه حفاظت شده کشف رود و ساماندهی آن را موضوع بسیار مهم دانست و افزود: در شرایط کنونی، مداخله همه نهادهای قانونی و اجرایی ذیربط در این زمینه ضروری است.
وی اظهار داشت: سلامت مردم خط قرمز ماست و تمدید فرصت مجدد و عدم اصلاح این وضعیت جفا در حق مردم است.
همتی برخورد قانونی و بدون اغماض با ناهنجاری های زیست محیطی و عاملان آن را یک الزام و تقاضای اداره حفاظت محیط زیست از دستگاه قضایی دانست و گفت: رودخانه حفاظت شده کشف رود که جز فاضلاب در آن جاری نیست در عمل کارکرد اکولوژیکی و توان خودپالایی خود را از دست داده و از حیات بیولوژیک خارج شده است.
وی افزود: طبق اقدامات کنترلی و پایش های زیست محیطی کارشناسان این اداره کل ، آلودگی خروجی فاضلاب و پساب واحدهای حوزه چرم شهر 22 برابر بیش از حد مجاز است و این آمار بسیار نگران کننده بوده و فوریت مداخله قانونی به آن را می طلبد.

* ساماندهی کشف رود هدفگذاری شده است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی نیز در این نشست با گلایه از بی توجهی شرکت شهرک های صنعتی استان بر تطابق واحدهای تحت نظارت خود با استانداردهای محیط زیست گفت: پس از موضوع آزاد سازی حریم کشف رود، دستگاه قضایی در پی ساماندهی فاضلاب این رودخانه است.
محمد بخشی محبی افزود: طبق آئین دادرسی کیفری، مراجع قضایی در 2 حالت می توانند نسبت به تعطیلی واحد های تولیدی اقدام نمایند و آن تهدید امنیت و سلامت عمومی است که مشمول واحدهای مورد بحث این نشست است.
وی اظهار داشت: به دلیل اینکه واحدهای آلاینده چرمشهر نتوانسته اند خود را با قوانین جاری تطبیق دهند و نسبت به آلوده سازی محیط زیست بی توجه بوده اند به جرم تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی تحت پیگیری قانون قرار خواهند گرفت و تعطیلی این واحدها پس از دریافت فهرست آنان ازسوی کمیته ساماندهی فاضلاب استان در دستور کار قرار داده خواهد شد.

*نگران سلامت مردم هستیم
عضو کارگروه نجات کشف رود و یکی از سازمان های مردم نهاد زیست محیطی نیز با اشاره به ضرورت برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه حفاظت محیط زیست افزود: نگران سلامت مردم و آمار تکان دهنده مرگ و میر ناشی از فعالیت واحدهای آلاینده هستیم چرا که امروز رودخانه آلوده کشف رود سلامت عمومی را تهدید و بسیاری را به امراض غیر قابل درمان مبتلا کرده است.
فرشته تقی زاده خواستار پیگیری تعطیلی واحدهای متخلف حوزه چرمشهر شد و جرم مسئولان این واحدها را محرز دانست.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.