به گزارش ایرنا مرتضی صفدری زاده روز دوشنبه در بازدید والی فراه افغانستان و هیات همراه از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار داشت: همجواری با کشور افغانستان یک مزیت نسبی برای خراسان جنوبی است که می توان به عنوان یک فرصت از آن استفاده کرد.
وی افزود: تمام همت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی صادرات بهتر، بیشتر و با کیفیت تر با سرویس و خدمات بهتر به افغانستان داشته باشد.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی ایران و تاکید هیات وزیران با هدف ارتقای سطح مبادلات بین المللی، ایجاد فضای کسب و کار و ایجاد فضای تجاری با ویژگی ها و امتیازات منحصر به فرد تاسیس شده است.
وی عنوان کرد: در قانون تشخیص و اداره مناطق ویژه اقتصادی ایران قانونگذار با توجه به کاستی هایی که در امر سرمایه گذاری اقتصادی، تولیدی، تجاری و خدماتی بوده تمام موانع و مشکلات را بر مسیر سرمایه گذار حذف کرده است به نحوی که بتواند تمام فعالیت ها، سرمایه گذاری ها، اقدامات تجاری و اقتصادی با سهولت بیشتر و با هدف ارتباطات بین المللی ایجاد کند.
صفدری زاده یادآور شد: محدوده محصور شده مناطق ویژه اقتصادی خارج از سرزمین اصلی محسوب شده و قوانین گمرکی حاکم بر سرزمین اصلی بر مناطق ویژه حاکم نیست و بر اساس قوانین گمرکی است.
وی افزود: نگاه جریان یکسویه صادرات مورد نظر این منطقه نیست و زیرساخت های لازم را فراهم کرده ایم تا بتوانیم بخشی از کالای تولیدی افغانستان به ویژه ولایت فراه را به ایران وارد و به سایر کشورها صادر کنیم.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برای سایر امکانات استان فراه به ویژه در بخش کشاورزی با توجه به نبود زیرساخت های جمع آوری، نگهداری و انتقال آن منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ظرفیت مناسبی است.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم در منطقه ویژه اقتصادی و بروکراسی هایی که در خصوص اخذ مجوز فعالیت های اقتصادی به ویژه برای اتباع افغانی است اما ما در استان این اختیار را داریم تا تمام مراحل اخذ مجوز را در کمتر از 48 ساعت در اختیار تجار یا سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار دهیم.

** ایران میزبان مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی
صفدری زاده گفت: با توجه به کشورهای سرمایه پذیر افغانستان، اکنون ایران شرایط خوبی دارد تا پذیرنده و میزبان مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی باشد.
وی عنوان کرد: با توجه به اشترکات مذهبی، زبانی، فرهنگی و ارتباطات بلند مدت با کشور افغانستان این افتخار را داریم که برای سرمایه گذاری میزبان خوبی برای این کشور باشیم.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که با توجه به تضمین بازار کالاهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سودهایی را برای سرمایه گذاران افغان در نظر بگیریم.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی علاوه بر فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری با همکاری سازمان صنعتی ایران می تواند خدمات آموزشی و مدیریتی و نکات علمی مورد نیاز سرمایه گذار را برای ایجاد بنگاه اقتصادی تحت برند دانشگاهی فرانسه ارایه دهد.
صفدری زاده تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود هم به عنوان یک بندر خشک در ایران نقش ایفا می کند که با وجود آن حجم مبادلات تجاری تاثیر مثبتی داشته و می تواند بازویی برای افغانستان و بندر ابونصر فراهی باشد.
وی یادآور شد: تمام خدمات مورد نیاز سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه ماهیرود فراهم شده یا به زودی تکمیل می شود که نوید خوبی برای تجار افغانستان است.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.