محمدعلی جنتی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت باغ و عمارت اکبریه از سال 92 همزمان با ثبت جهانی این مجموعه آغاز شد و براساس سیستم پیشنهادی کار مرمت در برنامه پنج ساله مورد بررسی و اقدام قرار گرفت.
وی گفت: بخش اندرونی مجموعه در سال های 92 و 93 به عنوان مجموعه نمایشگاهی، استبل و بخش بارانداز در سال های 93 و 94 به عنوان بازارچه صنایع دستی مرمت شد.
وی اظهار داشت: در این مدت بخش فضای انبار و رواق های اندرونی را به عنوان کتابخانه و مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی اکبریه مرمت کردیم که هم اکنون در حال بهره برداری است.
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه از مرمت بخش اندرونی جنوبی باغ خبر داد و افزود: برای استفاده صحیح از این مجموعه به دنبال عقد تفاهم نامه با کانون موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا این مجموعه با عنوان مرکز موسیقی مقامی مورد استفاده قرار گیرد.
وی توضیح داد: بخش مرکزی باغ که هم اکنون مورد مرمت قرار گرفته شامل گنبدخانه و تالار آیینه است که تزیینات و گنبدخانه با وسعت 340 متر مربع در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه 570 میلیون تومان در سال 96 به امور مرمت باغ جهانی اکبریه تخصیص یافت گفت: بخش عمده این اعتبار مربوط به ساماندهی فضای سبز، کاشت درختان و آفت زدایی از مجموعه گیاهی باغ بوده و 180 میلیون تومان که از محل اعتبارات میراث جهانی تخصیص یافت به مجموعه گنبدخانه و اندرونی تعلق گرفت.
جنتی فر اظهار داشت: ساماندهی مجموعه ها، الحاقات عمارت، اجرای تاسیسات الکترونیکی و نورپردازی، مرمت تزیینات و گچ بدنه ها از مهمترین اقدام های انجام شده در بخش مرکزی و گنبدخانه است.
وی درباره حوض آب گنبدخانه مرکزی گفت: تمامی شواهد و اسناد مبنی بر حضور حوض خانه در این مکان وجود داشته اما این بخش در اوایل دوره پهلوی برای تامین امنیت میهمانان به 2 بخش با یک ستون و سقف تقسیم شده و پلکان های بخش مرکزی هم به پلکان آپادانایی ضلع شمالی مجموعه محدود شده است.
وی افزود: کاربری تمامی مجموعه های باغ اکبریه در سال 76 تثبیت و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است که بخش مرکزی طبق سال های گذشته به موزه باستان و مردم شناسی اختصاص خواهد یافت.
به گزارش ایرنا وجود آثار تاریخی متعدد و جاذبه های طبیعی همچون کویر، خراسان جنوبی را در ردیف استان های شاخص در این حوزه جای داده و باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.
119 باغ تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی که 65 باغ آن در فهرست آثار ملی و یک باغ در فهرست میراث جهانی ثبت شده، نمادی از ذوق و هنر معماری ایرانی و اسلامی را به تصویر می کشد و با قرار گرفتن در حاشیه کویر زینت بخش شهر و روستاهای منطقه نیز شده است.
توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی با معرفی چنین باغ هایی موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استانی می شود که سومین استان پهناور ایران به شمار می رود و خلق ثروت از منابع خدادادی و طبیعی راهگشای بسیاری از محرومیت ها و مشکلات است.
مجموعه قنات بلده فردوس و کویر لوت 2 اثر دیگر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی هستند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.