20 سال از آغاز این سمفونی می گذرد و مخاطبان برای تکمیل و اجرای قطعه نازیبای ارکستر طبیعت چهار دوره پنج ساله را شاهد بودند.
ارکستری که با رهبری موزیسین ها و با ضرباهنگ حرکات دستش، آهنگی نابهنگام را بر فضا حاکم کرده است؛ همان آهنگی که شاید نازیباترین آهنگ برای کشاورزان، روستاییان و مرزنشینان بود.
موومان اول زنگ تلنگری برای تمامی مردم این خطه از مرز و بوم بود به طوری که تمپوی تند (فرم سونات) از خشکسالی چندین ساله، مردم را خبردار کرد.
موومان دوم تاثیر ضرباهنگش دامداران و کشاورزان را از خشکی قنات و منابع آب زیرزمینی و از سویی فقر پوشش گیاهی و کمبود علوفه باخبر کرد.
موومان سوم تمپوی تند و سه ضربی چنان ضرباهنگی را نواخت که چهره سبز آبادی های این خطه را به خشکی چنگ و زردی سوز نی تبدیل کرد.
حالا در آخرین خط نت خوانی موزیسین ها و در سمفونی طبیعت قرار گرفتیم و آنچنان سمفونی طبیعت اوج گرفته است که در کنار خشکسالی، مهاجرت و حاشیه نشینی را هم در برداشته است.
به یقین این سمفونی نازیبا باید طوری دیگر مدیریت شود و این بار باید رهبری ارکستر را مردم بر عهده بگیرند.
مدیریت نت نویسی این سمفونی نیاز به همت و هم افزایی بیش از پیش مردم و مسئولان در کنار هم دارد تا این بار با مدیریت موومان ها، خشکسالی و پیامدهای آن را مدیریت کنیم.
در موومان اول باید به نوعی به خودباوری و درک وضعیت موجود برسیم، منابع را مورد بررسی قرار دهیم تا نت گذاری به بهترین نحو صورت گیرد.
موومان دوم وقت عمل است که باید با صرفه جویی در همه حوزه های کشاورزی، صنعتی، دامداری و شخصی، موزیسین ها را به سمت کشاورزی نوین، استفاده از صنایع کم آب بر و فرهنگ مصرف بهتر از منابع آبی هدایت کرد.
موومان سوم حکایت از کاشت محصولات استراتژیک، آبخیزداری و آبخوان داری و جلوگیری از فرسایش بیش از پیش خاک دارد که باید تمپوی ریز و تند را با هم درآمیخت تا موومان چهارم، واریاسیونش را به خوبی اجرا کند.
موومان چهارم چکیده ای از اقدامات مراحل قبل و رسیدن به نتیجه ای مطلوب برای رضایت مخاطب است که مدیران ذیربط دستگاه ها حتما با همراهی مردم و تجزیه و تحلیل درست موقعیت، اجرای خوبی را در موفقیت این سمفونی خواهند داشت.
یک سمفونی قطعه‌ای بلند و دارای حجم زیاد برای ارکستر است و معمولا چهار قسمت یا (موومان) مجزا دارد و بین اجرا، ارکستر به خاطر تاکید بر جدایی هر یک از قسمت‌ها باز می‌ایستد.
قسمت اول یا بیش از یک قسمت، دارای فرم سونات است، فرم سونات چنان عمومیتی در موومان اول سمفونی‌ها و دیگر آثار یافته ‌است که گاهی این فرم را «فرم موومان اول» می‌نامند.
*خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.