به گزارش ایرنا هر سال مراسم احیای شب های قدر در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه و مکان های عمومی برگزار می شود و سیل مشتقان به فضل و آمرزش الهی، با حضور در این مراسم پرفیض جان خود را صیقل می دهند.
در روایات زیادی آمده است در شب های قدر تقدیر یک ساله انسان ها نوشته شده و بندگان خالص خدا در این شب برای تقدیر خوب در سال پیش رو از خداوند سالی پربرکت تمنا می کنند.
شب قدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور انسان هاست، در قرآن و روایات ارزش این شب بیش از هزار ماه دانسته شده است.
شب قدر بافضیلت ترین شب سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است به همین دلیل مردم خراسان جنوبی مانند سایر مردم ایران و مسلمانان در این شب ها با الگوگیری از معصومان (ع) به شب زنده داری، خواندن قرآن، دعا و مناجات و سایر اعمال این شب می پردازند.
مردم مومن و شب زنده دار خراسان جنوبی در شب های قدر از جمله سومین شب قدر (شب گذشته) در سراسر استان قرآن به سر گرفتند.
شب های قدر گوشه گوشه ایران عزیز حال و هوای ملکوتی و روحانی دارد، به هر کجا بنگری مردمی را می بینی که به امید عفو الهی اشک از دیدگانشان جاری گشته و با خالق خویش نجوای عاشقانه سر داده اند.
مردم خراسان جنوبی نیز در این شب های ملکوتی برای تعجیل در فرج منجی عالم بشریت، شفای همه مریضان، آزادی اسرا، نجات مستضعفین عالم از دست مستکبران و ظالمان، آمرزش اموات، بخشش گناهان، سلامتی مقام معظم رهبری و سایر موارد دست به دعا شدند و از خالق مهربان خواستند تقدیر همه مسلمانان به ویژه شیعیان را در سال پیش رو خوش رقم بزند.
مردم این استان مرزی با ندای « بک یا الله» و قسم دادن خداوند متعال و واسطه قرار دادن 14 معصوم آنها را شفیع خود قرار دادند تا ندبه های شب قدرشان مورد استجابت قرار گیرد.
همچنین یکی از دعاهای پر فضیلت ماه مبارک رمضان به ویژه لیالی قدر دعای جوشن کبیر بوده که حاوی هزار و یک نام و صفت خداوند متعال است.
توجه دقیق و عمیق به اسما حضرت باری تعالی در دعای جوشن کبیر به طرز عمیقی نور معرفت را در ظاهر و باطن ذاکر پراکنده می سازد و فارغ از اندیشه های معنوی و با حضور قلب می توان بر این اذکار مداومت کرد.
شب های قدر مهدیه بیرجند نیز مانند سایر مساجد، حسینیه ها، تکایا و بقاع متبرکه میزبان افراد زیادی است و بسیاری از مردم برای شرکت در مراسم شب زنده داری از گوشه و کنار شهر خود را به این مکان ها می رسانند.
ندای الغوث الغوث حال عجیبی به همه داده است، دست های به آسمان افراشته و اشک هایی که بند نمی آید یکی طلب مغفرت می کند، یکی مریض دارد، یکی فرزند می خواهد، یکی برای زندانی اسیرش دعا می کند، یکی مرگ پدرش دلش را شکسته، یکی خود را آلوده به گناه می داند، یکی برای خوشبختی فرزندانش نوا سر می دهد،... خلاصه هر کدام به نحوی با خدای خویش ارتباط برقرار کرده است.
در میان جمعیت مادران زیادی همراه با کودکان خردسال با چادر یا لباس های مشکی را می بینم که قرآن و دعاهای کوچک در دست گرفته گوشه ای نشسته و غرق در نجوا با خدا شده اند.
از یکی از مادران وقتی پرسیدم چرا کودکش را به مراسم آورده است گفت: حضور کودکان در مراسم مذهبی و لیالی قدر لازم است و در رشد شخصیتی و تربیت دینی و مذهبی آنها اثرات مثبت دارد.
جمیله اکبری ادامه داد: مشارکت در مراسم عبادی مساجد، حسینیه ها، تکایا و زیارت گاه ها مایه تقویت ایمان و نزدیک شدن کودکان به حالات معنوی و ارزش های اخلاقی می شود.
وی بیان کرد: والدین باید توجه داشته باشند که شرکت دادن کودکان در چنین مجالسی نباید به آنها تحمیل شود و باید به ظرفیت فرزند توجه کرد در غیر اینصورت حضور کودکان در مراسم مذهبی نتیجه عکس خواهد داد.
یک کارشناس مذهبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجاکه در شب های قدر سرنوشت یکساله انسان ها رقم می خورد برای بهره از ظرفیت معنوی این شب ها، برنامه هایی از جمله قرائت دعای جوشن کبیر، تلاوت قرآن، دعای ابوحمزه ثمالی و سخنرانی های مختلف در جای جای استان برگزار شد.
حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق گفت: شب های قدر بهترین فرصت برای توبه و استغفار از گناهان و نزدیک شدن به خداوند متعال است و خوشا به حال افرادی که از این شب های عزیز نهایت بهره را بردند.
وی گفت: باید قدر این شب ها و حضور حداکثری مردم در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه را دانست و برای یکدیگر طلب مغفرت کرد.
وی اظهار داشت: براساس آیات و روایات، برکات شب های قدر بسیار زیاد است و افکار و اندیشه بشر را باید به این موضوع مهم و این پیام قرآنی معطوف ساخت.
آری ماه رمضان به سرازیری رسید و کوله بار بندگان روزه دار در هوای لیالی قدر با بالا گرفتن کتاب حکمت و تقدیر سبک تر شده است چه بسا افرادی بودند که در این شب های خاص از لطف و مغفرت بی پایان خداوند بهره مند شدند.
شب قدر بهترین فرصت برای آمرزش گناهان و طلب بخشش از پروردگار است و خداوند این شب ها را بهانه ای برای آمرزش بندگان قرار داده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال مراسم احیای شب های قدر در 32 بقعه متبرکه و امامزاده استان برگزار شد.
حجت الاسلام اسماعیل مختاری افزود: مراسم شب های قدر مطابق هر سال به میزبانی بقاع متبرکه استان برگزار می شود که مراسم محوری شهر بیرجند در امامزادگان باقریه (ع) بود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.