مهدی هاشمی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند بانک توسعه تجارت اکو سرمایه گذاری کرده است.
وی اضافه کرد: در وهله نخست 17 میلیون یورو برای این پروژه اختصاص یافت اما اعتبارت پرداخت شده برای اتمام طرح کافی نبود و نیاز به افزایش ارزی بود که با پیگیری های این شرکت، مسئولان وزارت نیرو و استان در جلسه شورای اقتصاد در اسفند ماه سال گذشته این رقم به 23 میلیون یورو افزایش یافت.
وی با بیان اینکه مدول دوم تصفیه خانه در حال ساخت فاضلاب بیرجند تا بهار سال 98 وارد مدار می شود، اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از تاسیسات مکانیکی در محل مستقر شده و امید است ادامه تاسیسات تولید و وارد کارگاه شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر تصفیه خانه فاضلاب بیش از 60 درصد و خط انتقال آن 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ظرفیت این تصفیه خانه را 21 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز عنوان کرد و گفت: همچنین ظرفیت این تصفیه خانه 250 لیتر بر ثانیه است که 140 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مطالعات اولیه این پروژه از سال 89 آغاز شد که سال 90 مجوزهای لازم را از شورای اقتصاد اخذ و در سال 91 قرارداد آن با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد شد و تاکنون از این محل 23 میلیون یورو به این پروژه اختصاص یافته است.
این پروژه جزو سه پروژه موفق در بهره مندی از تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو در سطح صنعت آب و فاضلاب کشور بود که موفقیت بزرگی برای استان محسوب می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به فرآیند بکار رفته در مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: در این پروژه از جدیدترین روش های ساخت استفاده شده بگونه ای که کمتر از هشت ساعت عملیات تصفیه انجام می شود.
هاشمی مقدم ادامه داد: این تصفیه خانه هیچ بویی منتشر نخواهد کرد این در حالیست که در مدول اول تصفیه خانه که از روش برکه ثبتی استفاده شده فاضلاب 35 روز برای تصفیه در برکه باقیمانده و سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود.
وی یادآور شد: اسفندماه پارسال در آخرین جلسه شورای اقتصاد کشور 6 میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه و تجارت اکو با تضمین دولت برای تکمیل فاز دوم تصفیه خانه بیرجند اختصاص یافت.
مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت بخش غیر دولتی آب و فاضلاب خراسان جنوبی قبل از این در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فاز دوم تصفیه خانه بیرجند شامل 376 کیلومتر شبکه جمع آوری، 2 خط انتقال و تصفیه خانه برای پوشش 345 هزار نفر جمعیت است.
مهدی بهارشاهی افزود: خط انتقال این پروژه به طول 9 کیلومتر و عمق پنج متر از لوله های پلی اتیلن و جداره در نظر گرفته شده است.
وی تامین سلامت و بهداشت عمومی، حفاظت از آبهای زیرزمینی، بهبود استانداردهای بهداشتی و امکان استفاده از لجن تولید شده به عنوان کود را از جمله اهداف اجرای این پروژه برشمرد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.