به گزارش ایرنا مذاکرات سخت و نفس گیر هسته ای بعد از 22 ماه در تیرماه 94 به توافق تاریخی بین ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 انجامید که از دی ماه آن سال تا پایان سال 95 روند رو به جلوی اجرایی سازی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ادامه یافت.
بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، نگرانی جهانی از اقدامات وی به ویژه در زمینه توافق هسته ای شدت یافت چرا که او در شعارهای انتخاباتی، برجام را بدترین توافق می نامید و وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید آن را پاره می کند.
این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی هسته ای که تنها نهاد دارای صلاحیت برای اظهارنظر درباره پایبندی کشورها به توافقات و معاهدات هسته ای است، همواره تاکید کرده که ایران این توافق را نقض نکرده است.
با توجه به فضایی که ترامپ درباره برجام ایجاد و تهدیدهایی که برای خروج از آن مطرح کرده، بسیاری از مقام های سیاسی جهان به ویژه اروپا تاکید کرده اند که برجام تعهد روشن بین المللی برای همه کشورهایی است که در آن مشارکت دارند و این تعهد توسط شورای امنیت تبدیل به تعهد بین المللی شده است لذا همه موظف هستند تعهدات خود را اجرا کنند و اگر اجرا نکنند به ناچار باید تبعات تصمیمی که خواهند گرفت را بپذیرند.
از طرفی وفاق و همگرایی در داخل کشور درباره برجام همواره از سوی مسئولان و شخصیت ها با گرایش های مختلف سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است زیرا اتفاق نظر را عامل رفع تنش های داخلی و خارجی در این زمینه می دانند و آنرا سند و شاهد تاریخی از حقانیت و منطق جمهوری اسلامی اسلامی در مناسبات بین الملل ارزیابی می کنند.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع برجام مدتی است که به همگرایی و وحدت نظر در داخل کشور رسیده است.
فرهاد فلاحتی گفت: قبل از برجام و هنگامی که این موضوع هنوز اجرایی نشده بود، نظرات کارشناسی در سطح نهادها، مسئولان و افراد اجتماع مطرح می شد و به دلیل حساسیت هایی بود که در خصوص برجام در جامعه لازم بود تا دولتمردان به ویژه فرزندان قوی دیپلماسی کشور بتوانند به نحوی از منافع عمومی کشور دفاع کنند که قابل خدشه نباشد.
وی اظهار کرد: با استمرار حرکت اجرایی برجام و کارهایی که در عرصه بین المللی انجام شد وفاق، همراهی و همدلی از طریق همه نهادهای حاکمیتی در کشور و همه دلسوزان به منافع ملی ایجاد شد.
وی ادامه داد: همراهی فراوانی که مجلس به عنوان نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت با دولت داشت، پشتوانه قوی رهبری برای استمرار منافعی که باید از برجام به جامعه برسد همچنین همگرایی رئیس جمهوری، قوه قضائیه و سایر مسئولان در منافع مشترک سبب شد این قاعده بین المللی شکل بگیرد.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام از طرف ایران برهم زده نخواهد شد و اگر قرار است کشوری برجام را بر هم زده یا از آن خارج شود ما نیز حرف هایی برای گفتن داریم و مقابله جدی با این اقدام خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: امروز فضای کشور به گونه ای نیست که بر استمرار آن حرف منفی یا خارج از ضابطه ای مطرح کنیم بلکه همه معتقدیم برجام یک معاهده بین المللی محکم است.
فلاحتی گفت: اگرچه برجام دارای ایراداتی بوده و هست که همه قبول داریم و باید از منافع ملی بیشتر دفاع شود اما شرایط فعلی با توجه به تعهدی که نظام جمهوری اسلامی ایران داده باید حفظ و تمامی تحریم ها برداشته شود، نظام های بزرگ بانکی دنیا باید وارد مبادلات تجاری شوند و حق هسته ای ایران کاملا محفوظ بماند.
وی اظهار کرد: اگر قرار باشد کشوری از کشورهای مذاکره کننده برجام خارج شود، نظام بین المللی باید برخورد جدی کند و اگر هم نیاز باشد نظام جمهوری اسلامی با توجه به صحبت هایی که داشته، مصوبات مجلس و حمایت های داخلی نسبت به برجام، با برهم زننده آن موضع جدی خواهد داشت زیرا این اقدام خودسرانه برای منطقه و کل دنیا خطرساز خواهد بود.
امام جمعه موقت بیرجند هم به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات آمریکا در عهدشکنی و نقض برجام بعد از گذشت بیش از 2 سال برای همه روشن بوده که جای هیچ گونه توجیهی برای کسی نیست و باعث شده امروز همه مسئولان به این حقیقت پی ببرند آمریکا عهدشکن بوده و بداخلاقی می کند و در این زمینه بنا ندارد به تعهدات خویش عمل کند.
حجت الاسلام محمد مختاری با بیان اینکه ضرورت ایستادگی در برابر زورگویی های آمریکا را همه مسئولان قبول دارند اظهار کرد: یکی از آثار و برکات برجام نیز همین بود که برای همه حجت تمام شد و قبل از تصویب برجام برخی آقایان که امروز خودشان در برابر آمریکا موضع گیری می کنند، احساسشان این بود که آمریکا اگر وارد مذاکره شود قابل اعتماد خواهد بود.
وی افزود: امروز آنقدر آمریکا با وقاحت و فضاحت عهدشکنی و دبه کرده که هیچ انسان عاقلی این رفتار آنها را نمی پذیرد و همه مسئولان ضرورت مقابله با آمریکا را پذیرفته اند و این نقطه قوتی برای ماست که ملت، دولت و همه یکدل در برابر زورگویی هایی آمریکا بایستیم.
وی بیان کرد: به طور قطع در سطح کلان وفاق و همگرایی در خصوص برجام وجود دارد و تاکنون رئیس جمهوری و وزارت امور خارجه مواضع بسیار صریح و شفافی در این زمینه داشته اند و دولت، قوه قضاییه و مجلس همه در این جهت همدل و متحد هستند.
مدرس حوزه و دانشگاه اظهار امیدواری کرد: این وفاق و همگرایی همچنان ادامه یابد و برخی نفوذی های دشمن در لایه های میانی دوباره فتنه نکنند.
وی با تاکید بر اینکه اتحاد و وفاق در ارتباط با برجام در این شرایط حساس نیاز کشور است گفت: وقتی آمریکا ببیند همه قوای سه گانه، دولت، ملت و تمامی مسئولان با هم هستند احساس خطر کرده و می فهمد که نمی توان در برابر اراده یک ملت و در برابر یک اجماع و اتفاق بایستد و مجبور است از مواضع خود صرفنظر کند و هزینه های موضع گیری های غلط خود را بپردازد.
مختاری گفت: اگر این اختلاف بین ما شکل بگیرد آمریکا جسورتر و گستاخ تر شده و زیاده خواهی را بیشتر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برای اروپا هم این اتفاق و اجماع پیام بسیار روشنی دارد اظهار کرد: اروپا هم باید منطقی عمل کرده و مقابل آمریکا که ناقض برجام است با شجاعت و شهامت بایستد و از ایران دفاع کند.
وی با طرح این سئوال که اگر همین نقض عهد را ایران انجام می داد آیا اروپا مانند الان بی تفاوت بود یا مقابل ایران می ایستاد؟ یادآور شد: اکنون که عضو دیگری نقض عهد کرده اروپا باید این شجاعت را از خود نشان دهد.

**استاد دانشگاه: برجام به وفاق ملی نیاز دارد
عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برجام نیز مانند بسیاری از موضوعات که در تاریخ روابط بین الملل حداقل در 2 قرن گذشته اتفاق افتاده از قبیل مذاکرات، مرزها، مطالبات ما از نظام بین الملل، قطعنامه 598، هدفمندی یارانه ها، سهمیه بندی سوخت و غیره به وفاق ملی نیاز دارد.
دکتر احمد بخشی گفت: متاسفانه در کشور به دلیل فرهنگ و مجموعه فرهنگی که در طول تاریخ وجود داشته در برخی مسائل آنچنان که باید وفاق را شاهد نبوده ایم و منافع فردی، حزبی و جریانی بر منافع ملی غلبه پیدا کرده است.
وی افزود: ممکن است فهم افراد و گروه ها از یک مسئله متفاوت باشد که عیب محسوب نمی شود بالاخره امکان اینکه در خصوص مسائلی از جمله مذاکرات هسته ای یا برجام اختلاف نظر وجود داشته باشد، هست.
مدرس دانشگاه، برجام را بازی برد - برد توصیف و اظهار کرد: از زمان مذاکرات به دلیل نحوه برخورد و تضادی که در جامعه وجود داشت، با همه فراز و نشیب های موجود، مذاکرات بعد از گذشت 2 سال به برجام منتهی شد و وقتی برجام را پذیرفتیم باید در ارتباط با آن وفاق را نیز بپذیریم که اوایل کار این وفاق کمرنگ بود و به دلیل تعارضی که با ساختار نظام بین الملل داریم اگر بخواهیم از دیدگاه مخالفان داخلی برجام نگاه کنیم محکوم به شکست هستیم.
وی بیان کرد: ما یک مسئله ساختاری داریم یعنی با ساختار نظام بین الملل به ویژه آمریکا مشکلاتی داریم و این مشکلات تا حل نشود نگاه ایدئولوژیکی مسائل منطقه ای و بین المللی خودش را بر روی روابط ما با آمریکا و منطقه تاثیرگذار می داند و در نتیجه فشارهایی بر دستاوردی که 2 سال برای آن تلاش کرده ایم، اعمال می کند.
بخشی با بیان اینکه برخی از برجام انتظار شق القمر و معجزه داشتند افزود: برجام دستاوردهایی از جمله ایجاد شکاف بین قدرت های بزرگ، گروه های منطقه، اتحادیه اروپا و آمریکا داشت از طرفی مشکلات داخلی هم به دیدگاه ها و نظریه های داخلی وارد شد.
وی ادامه داد: روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، تعارضات منطقه ای و بین المللی بین منطقه فشارها را سرریز می کند که می تواند در موضوع ایران هم پررنگ شود.
عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند گفت: در نتیجه فضا به این منطقه رسید که برخی قول ها و قرارها از طرف آمریکا نقض شد، در خصوص برخی موضوعات که جزو خط قرمز ماست فضا امنیتی شد و اینها همه به نوع رابطه، هویت و برداشت هویتی ما با غرب بر می گردد.
وی با بیان اینکه برجام دستاوردها و نقص های غیرقابل انکاری دارد عنوان کرد: نباید در سیاست خارجی یک لحظه ای و آنی بگوییم بخشی از مشکلات که با مدیریت داخلی قابل حل است توسط عامل خارجی و با برجام به صورت معجزه حل خواهد شد.
وی گفت: اینکه برجام را برای مردم حلال مشکلات معرفی کنیم اشتباه است چرا که برخی مشکلات داخلی و برخی مشکلات ساختاری و ایدئولوژیکی در داخل قابل حل و فصل است.
بخشی تصریح کرد: دستاوردهای برجام را نباید نادیده گرفت چون با قبل از آن بسیار متفاوت شده ایم چراکه قبل از انجام مذاکرات برای برجام، این موضوع وسیله ای برای فشار بوده است.
وی اینکه منافع ملی به درستی تعریف نشده و رقابت های حزبی و جریان بازی ها در کشور با نگاه حذف رقباست را از دلایل نبود اجماع کافی در داخل درباره برجام دانست و افزود: اینکه کسی بیرون از دولت نشسته و منتظر است تا دولت را از این طریق ناکارآمد نشان دهد تا به عنوان عادل در آینده بر منصب بنشیند از مشکلات ماست؛ اینگونه مشکلات از گذشته وجود داشته و ادامه خواهد داشت که اگر حل نشود با انباشت مشکلات مواجه خواهیم شد.
مدرس دانشگاه گفت: امروز وفاق نسبی و مقطعی در زمینه برجام در کشور ایجاد شده، به این معنا که غرب با محوریت آمریکا بحث کنار گذاشتن برجام را مطرح می کند و ما به این نتیجه رسیده ایم که باید از برجام دفاع کنیم و این قابل تقدیر است.
وی افزود: نمی توانیم ذاتا بپذیریم که اجماع در این زمینه حاصل شده چون نتیجه فشارها اجماع ما را ایجاب می کند از طرفی اجماع را می توان تقویت کرد و باید داخل کشور به بحث های حقوق بین الملل احترام بگذاریم.
بخشی گفت: اکنون ایران دو موضوع را مطرح می کند اینکه ما به عنوان یک فتوا و آموزه دینی به هیچ وجه دنبال بمب هسته ای نیستیم و دوم اینکه تا آخرین لحظه از یک قرارداد یا رویه بین المللی حمایت کرده و بدعهدی نمی کنیم.
وی ادامه داد: وقتی ما یک قرارداد بین المللی را امضا می کنیم که در راس نظام و مجلس مصوب می شود اما امروز به عنوان یک تهدید در خطر است چه خوب بود که از ابتدا در زمینه برجام اجماع و همگرایی وجود می داشت.
امام جمعه شهر مود در خراسان جنوبی هم گفت: اگر همه مسئولان همدل و همصدا در همه تریبون ها علیه زیاده خواهی های آمریکا صحبت کنند این همصدایی و همگرایی سبب خواهد شد دشمن به بعضی از کسانی که شاید تمایلی به غرب داشته باشند، مایوس شود.
حجت الاسلام حسین فلسفی راد با بیان اینکه این همگرایی پشتوانه مردم را هم به دنبال خواهد داشت گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود از باب مصداق عمل به قرآن که می فرماید اگر دشمن از راه شیطنت درآمد و دست شما را برید شما هم دست آنها را ببرید باید مقابله به مثل عمل کنیم.
وی اظهار کرد: همدلی و وفاق در زمینه برجام سبب یاس دشمن شده و باعث برنامه ریزی بهتر برای اداره کشور و همچنین رفع مشکلات مردم خواهد شد.
7557*3028*1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.