به گزارش ایرنا مهدی هنری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: طرح ایجاد صندوق های قرض الحسنه مردمی شهریور ماه سال قبل ارائه شد و برای اجرای این طرح به تسهیل گرانی نیاز داشتیم که آموزش دیده و مسلط به موضوع صندوق ها شوند.
وی اظهار کرد: از پاییز سال قبل تاکنون 6 دوره آموزشی به تسهیل گران ارائه شد و از اوایل سال جاری وارد مرحله عملیاتی شده ایم.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی تمرین کار گروهی را از اهداف تشکیل این صندوق ها ذکر کرد و گفت: پایه شکل گیری صندوق های قرض الحسنه مناسبت های اجتماعی است و کسانی که علقه خانوادگی با یکدیگر دارند دور هم جمع می شوند.
وی خدمت رسانی به مناطق محروم را از برنامه های مهم بسیج سازندگی برشمرد و افزود: برنامه های مختلف سالانه در این حوزه برگزار می شود و میانگین سنی کارکنان بسیج سازندگی کمتر از 30 سال است که افراد تحصیلکرده، متخصص و متعهد در این مجموعه مشغول به کار هستند.
هنری بیان کرد: گروه های جهادی، محرومیت زدایی و پروژه های عمرانی و اشتغال و توانمندسازی محورهای فعالیت اصلی سازمان بسیج سازندگی است.
وی گفت: براساس طرح اعتلای سازمان بسیج مستضعفین، این سازمان برنامه های خود را در حوزه های مختلف بسیج اثربخش تر کرده و عدم تمرکز فعالیت در نقاط مشخص از مشکلات گروه های جهادی بود که این موارد شناسایی و همه گروه های فعال استان سطح بندی و شناسنامه دار شدند.
وی افزود: 227 گروه جهادی سطح بندی شده در سطح استان داریم که 180 گروه عادی، 46 گروه فعال و یک گروه آن ویژه است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: در هر شهرستان یک شورای جهادی شهرستان با شرکت جهادگران تشکیل و در استان مجمع جهادی استان تشکیل می شود که این شورا در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اشتغال و سلامت فعالیت می کنند و برای هر گروه جهادی یک منطقه جغرافیایی هدف مشخص می شود و تاکنون 95 درصد مناطق جغرافیایی گروه ها مشخص شده است.
وی گفت: این گروه ها براساس منطقه هدف مشخص شده با کمک شورای جهادی شهرستان شناسایی اطلاعات و آمار روستاهای هدف را انجام می دهد و هر گروه جهادی بین سه تا پنج سال فعالیت خود در این نقاط را متمرکز می کند و اقدامات خدمت رسانی به افراد مختلف آن منطقه در مباحث فرهنگی، بهداشتی و ... ارائه می شود.
هنری اظهار کرد: سال گذشته 14 هزار نفر را در قالب 920 گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام کردیم و هدف اصلی از اعزام این گروه ها خودسازی و بحث های فرهنگی است و در سال جاری پیش بینی می شود تعداد این افراد در گروه های جهادی به 17 هزار نفر برسد.
وی گفت: یکهزار و 300 نفر در قالب 73 گروه جهادی نوروز امسال به مناطق محروم استان اعزام شدند و سال گذشته 233 پروژه با اعتبار 150 میلیارد ریال در حوزه محرومیت زدایی به صورت مشارکتی با خیرین، مردم و دولت منعقد شد.
وی افزود: تاکنون 121 پروژه با اعتبار 50 میلیارد ریال تکمیل و بهره برداری شده و بقیه پروژه ها با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال تکمیل است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: اجرای بخشی از پروژه های منعقد شده سال قبل مربوط به سال جاری است و علاوه بر پروژه های یادشده قرارداد جدید با اعتبار 40 میلیارد ریال توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه خواهیم داشت که در خرداد ماه سال جاری منعقد می شود.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال جاری تعداد 150 پروژه عمرانی در بخش محرومیت زدایی و در حوزه منابع آب و آبخیزداری داشته باشیم.
وی گفت: استفاده از ظرفیت مردمی در اجرای پروژه های عمرانی از اهداف ماست زیرا انجام کارها با حمایت خیران و مردم شتاب می گیرد و حضور خیران در حوزه اشتغال بسیار مفید است که در حال زمینه سازی برای اجرای این موضوع هستیم.
هنری افزود: امسال به لحاظ اقتصادی و سیاسی سال سختی پیش بینی می شود و دشمن در زمینه مختلف به دنبال فشار آوردن بر کشور است که بهترین راه مقابله با آن مردمی کردن اقتصاد است.
وی مشکل اصلی اشتغال در روستاها را نبود بازار فروش محصولات ذکر کرد و گفت: بسیاری از روستاها به لحاظ تولید مشکل ندارند و اما بعضی شغل های ایجاد شده پایدار نبوده و به دنبال ایجاد مشاغل پایدار در روستا هستیم.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: مدل ما در اقتصاد ملاحظه بازار و تولید بر اساس نیاز بازار است و در بحث قرارگاه پیشرفت و آبادانی به شکل آزمایشی یک روستا را به طور کامل به لحاظ اقتصادی بررسی و یک تحلیل جامع از جز به کل خواهیم داشت.
وی افزود: براساس تحلیل انجام شده یک برنامه برای آن نقطه تدوین می شود، همچنین به دنبال اتصال یک خانواده شهری به یک خانواده روستایی هستیم تا خانواده شهری نیازش را توسط خانواده روستایی تامین کند.
وی اظهار کرد: سال گذشته در قالب ارائه تسهیلات در حوزه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی 44 میلیارد ریال واگذار و 435 کارگاه کمک اشتغال روستایی در روستاها ایجاد شد.
هنری گفت: در زمینه حاشیه شهرها و مناطق آسیب پذیر به لحاظ کاهش معضلات اجتماعی ورود پیدا کردیم و 40 میلیارد ریال پروژه برای این مناطق پیش بینی شده است.
وی افزود: همزمان با هفته بسیج سازندگی مراسم رسم هجرت با حضور 400 جهادگر روز پنجشنبه 20 اردیبهشت در محل سالن غدیر برگزار می شود.
وی اظهار کرد: به مناسبت هفته بسیج سازندگی 10 پروژه عمرانی که با همکاری آستان قدس رضوی اجرا شده است به بهره برداری خواهد رسید.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.