به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی روز دوشنبه در جلسه مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از مشکل مردم با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به نحوه اجرای قانون بر می گردد.
وی اظهار کرد: این مشکل بزرگ که در استان های دیگر هم مردم گرفتار آن هستند باید با همفکری همه دستگاه ها و نمایندگان مجلس رفع شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بعضی از قوانین که مجلس شورای اسلامی وضع کرده جنبه ملی دارد و قانون وضع کردن برای بخش خاص کار سختی است اما در آئین نامه های اجرایی می توان این موارد را لحاظ کرد.
عبادی افزود: نقشه GPS که از اراضی گرفته شده در حوزه اجرا در بعضی مواقع رعایت عدالت نشده و افرادی که از بخش خصوصی ملک مردم را در یک بیابان، ملی تشخیص دادند بخش زیادی از این مشکل به دلیل نبود نظارت است.
وی اظهار کرد: افرادی که از اراضی نقشه لازم را تهیه کرده طبق قانون موظف بودند که با نظر معتمدان محلی و شوراهای روستا مستثنیات را بازشناسی کنند در حالی که این نظر گرفته نشده است.
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ملکی که مربوط به ابا و اجداد فردی است و سند دست نویس از دوره قاجار دارد و قیمتی هم ندارد را ملی تشخیص داده اند که باید در این موارد مجددا نقشه برداری شود.
عبادی گفت: اینکه یک محدوده را بدون نظارت مشخص کنیم و بعد بگوییم که هر کس مدعی حق است حقش را اثبات کند حرف منطقی نیست، سیستم اجرا در گذشته دارای مشکل زیادی بود.
وی افزود: مشکلاتی که امروز مردم خراسان جنوبی در حوزه منابع طبیعی با آن دست و پنجه نرم می کنند در استان های دیگر اینگونه نیست.
وی اظهار کرد: فردی بالای قنات روستا، یک بند خاکی ایجاد کرده که ناگهان منابع طبیعی با وی برخورد می کند و چنین موارد عام المنفعه هم که مردم خودشان حاضر هستند انجام دهند را منابع طبیعی جلوگیری می کند.
نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: دولت دارایی اش را از ملت جدا کرده و این یک مشکل است چون مردم برای دارایی دولت دل نمی سوزانند، اگر دارایی ملت متعلق به دولت و برعکس باشد هم دلسوزی می کنند و بیشترین جلوه آن در منابع طبیعی است.
محمدرضا امیرحسنخانی افزود: فردی یک قطعه زمین مهریه همسرش هست، گفته می شود این زمین مال دولت است و مردم می گویند این زمین را به زور از ما گرفتند.
وی اظهار کرد: هرچه دولت دارد متعلق به ملت است و مردم هم می دانند هرچه دارند از دولت است و اگر این به عنوان یک فرهنگ جابیفتد بسیاری از مشکلات رفع می شود.
نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان بیان کرد: گاهی اجرا به گونه ای است که تصور می شود دولت جمهوری اسلامی تا این حد وضعش خراب شده که یک قطعه زمین بی ارزش در بیابان لم یزرع را تصرف کند.
امیرحسنخانی با بیان اینکه اگر این زمین ها گرفته شود برای حفظ آن نیاز به بودجه بوده پس بهتر است به خود مردم واگذار شود افزود: کسی باغ و درختکاری کرده برای او حکم تخریب گرفته شده هرچند تخریب انجام نشده اما به لحاظ روحی در مردم اثر دارد.
وی اظهار کرد: اگر همه املاک خراسان جنوبی هم به نام دولت ثبت شود هیچ اتفاقی رخ نمی دهد بلکه مضرات آن بیشتر می شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در رابطه با منابع طبیعی مردم استان شدیدا درگیر بوده، امروز بیشتر روستاها حس می کنند داخل قفس هستند.
نظر افضلی افزود: در گذشته در یک روستا اگر کشاورزی چند فرزند داشت به هر فرزندش یک قطعه زمین می داد اما الان احساس می کند هیچ راهی برای گسترش ملک زراعی خود ندارد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از مهاجرت در روستاها باید چاره اندیشی شود، بعضی از قوانین قانون مزاحم هستند که باید رفع شود.
افضلی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قانون مزاحم در حوزه خود را به نمایندگان مجلس برای چاره اندیشی و اصلاح ارائه کند.
وی یادآور شد: این استان نباید با استان های پر آب مثل گرگان و مازندران و ... مقایسه شود و در اجرای بخشنامه ها باید شرایط منطقه ای لحاظ شود.
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: هر جا که اداره کل منابع طبیعی استان نیاز به بومی سازی و یا اصلاح قانون دارد به رئیس مجمع تحویل دهند.
فرهاد فلاحتی افزود: با توجه به اینکه موضوع تحقیق و تفحص از منابع طبیعی در مجلس رای آورده وقت مناسبی برای رفع مشکل مردم است.
وی اظهار کرد: نگاه منابع طبیعی در مجموعه کشور عوض شده و در استان هم اقدامات خوبی شروع شده است.
وی یادآور شد: فلسفه دولت و وضع قوانین تسهیل زندگی مردم است، تعداد پرونده های منابع طبیعی هم در کمیسیون ماده واحده و هم در دادگستری زیاد است.
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین حجم پرونده ها در قاینات و زیرکوه است و بیشترین پرونده در شرق کشور مربوط به خراسان جنوبی است.
فلاحتی افزود: دولت به دنبال کاهش هزینه است، وقتی یک رای در دادگاه به نفع مردم صادر می شود منابع طبیعی اعتراض می کند و این باعث می شود که سهمی از دولت به حساب قوه قضائیه پرداخت شود که در کل کشور رقم قابل توجهی است.
وی یادآور شد: در این ارتباط باید اعتراض یک نوبت انجام شود و قاضی رای دهد و اعتراض دیگری نشود تا هزینه منابع طبیعی هم کاهش یابد.
رئیس شورای بخش مرکزی بیرجند هم در این جلسه گفت: قانون منابع طبیعی هم در وضع و هم در اجرا دارای مشکل زیادی است و تقریبا هیچ روستایی در استان نیست که از عملکرد منابع طبیعی گلایه مند نباشد.
علیرضا دستگردی افزود: بدون هماهنگی با اهالی و شورای اسلامی وقت و به شکل غیرکارشناسی منابع طبیعی اقدام به ملی کردن اراضی کشاورزی مردم کرد.
وی اظهار کرد: به عقیده مردم منابع طبیعی همه اراضی استان را ملی می داند مگر اینکه خلاف این موضوع ثابت شود در حالی که باید عکس این امر حاکم بود یعنی مردم مالک زمین ها هستند مگر خلاف آن ثابت شود.
وی یادآور شد: منابع طبیعی در جواب اعتراض مردم آنها را به دادگاه ارجاع می دهد در حالی که بیشتر مردم پول کافی برای در اختیار داشتن وکیل و یا شم حقوقی ندارند.
رئیس شورای بخش مرکزی بیرجند گفت: پرونده های بسیاری دال بر محکومیت منابع طبیعی در این خصوص وجود دارد و به نظر می رسد باید این مشکل رفع شود.
دستگردی افزود: بسیاری از مردم به دلیل سالخوردگی و بی سواری قادر به دفاع از حق خود در دادگاه و محکوم کردن منابع طبیعی نیستند و متاسفانه منابع طبیعی همین امر را دال بر حقانیت خود می داند.
وی اظهار کرد: افرادی ورزیده که دارای شم حقوقی بوده همیشه منابع طبیعی را محکوم کردند و حتی از منابع طبیعی هم به شکل ناصواب زمین تصرف کردند.
وی یادآور شد: قانون کنونی منابع طبیعی مانع توسعه روستایی است و فرد چه مقدار باید دوندگی کند تا یک قطعه زمین را تصرف و احیا کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: نگاه مردم به منابع طبیعی صرفا به بخش اراضی ملی و مستثنیات اراضی ملی است.
علیرضا نصرآبادی افزود: نگاه جامعه مخاطب به منابع طبیعی باید تغییر کند و با دیگر وظایف این مجموعه که حمایت از آب،خاک و گیاه است و آحاد مردم باید با اقدامات منابع طبیعی آشنا شوند.
وی اظهار کرد: منابع طبیعی هم باید با تغییر نگاه در موارد مربوط به مردم به دنبال رفع مشکل آنها باشد و بر همین اساس تاکنون 21 نشست مردمی در همه شهرستان ها برگزار شد و نتایج خوبی هم حاصل شود.
وی یادآور شد: همچنین در این خصوص جلساتی با ائمه جمعه و جماعات برگزار شد، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در این خصوص دغدغه داشتند و به همین دلیل این اقدام در استان آغاز شد.
7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.