به گزارش ایرنا داود شهرکی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در بیرجند افزود: معادن استان بیشتر غیرفلزی و بخش عمده آن مربوط به سنگ های تزئینی است که با توجه به شرایط نامطلوب بازار مسکن، معادن مرتبط با این بازار مانند سنگ های تزئینی با مشکل مواجه هستند.
وی گفت: در حوزه خاک های صنعتی با توجه به شروع فعالیت کارخانه های گندله سازی که سال 1396 به بهره برداری رسید، معادن بنتونیت فعال هستند.
وی بیان کرد: 550 معدن در استان خراسان جنوبی پروانه بهره برداری دارند و سال گذشته 63 پروانه بهره برداری معدن صادر و رتبه نخست کشوری در این حوزه توسط خراسان جنوبی کسب شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌جنوبی افزود: برای رفع مشکل معادنی مثل سنگ های تزئینی که با ساخت و ساز سر و کار دارد باید با تشکیل شرکت های بازرگانی به دنبال بازاریابی برای آنها در خارج استان و کشور باشیم.
وی تصریح کرد: همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات جدید، تاکید بر آموزش نیروی کاری معادن، اصلاح قانون کار و ... از دیگر راه های رفع مشکل معادن استان است.
شهرکی گفت: ماشین آلات فرسوده، نبود زیرساخت مناسب، موانع قانونی و شرایط سخت نیروی کار در معادن از مشکلات این بخش است.
وی ادامه داد: تفاهم نامه کارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس سال 1396 بین خانه معدن ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (میدکو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شد که با اجرایی شدن این تفاهم نامه بخشی از مشکل بخش معدن استان مدیریت و رفع می شود.
وی اظهار کرد: معادن خراسان جنوبی به غیر از معادن زغال، معدن کوچک تعریف می شود که باید از ظرفیت قانون حمایت از معادن کوچک استفاده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این استان یکی از پنج استان دارای معدن در کشور است و با تفاهم نامه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، بخشی از مشکل جامعه هدف بخش معدن مدیریت و رفع می شود.
نماینده شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) هم در این جلسه گفت: فعال سازی معادن کوچک زمینه تولید و اشتغال در کشور را فراهم می کند که متاسفانه این موضوع تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.
علی یزدانی افزود: آموزش معدن کاران توسط ایمیدرو از منابع دولتی تامین مالی شده و حوزه زیرساخت ها به عهده ایمیدرو است که خراسان جنوبی ردیف دولتی دارد اما نمی توان در همه معادن کوچک از این ردیف بودجه ای استفاده کند.
وی بیان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وظیفه ایمنی معادن و اکتشافات را به عهده دارد و در حوزه طلا در خراسان جنوبی فعال است.
یزدانی گفت: ریاست کارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عهده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است و خراسان جنوبی در بخش سنگ های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، بنتونیت و سنگ های نیمه قیمتی از استان های برتر کشور است.
وی اظهار کرد: از پیگیری نباید خسته شویم و رسانه ها باید معادن کوچک را مثل صنایع کوچک برجسته کنند تا به رفع محرومیت و تولید ثروت کمک شود.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.