به گزارش ایرنا محمدامین سازگارنژاد عصر شنبه در نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان جنوبی افزود: 1،5 میلیارد دلار برای اشتغال زایی در روستاها به ویژه ایجاد نواحی صنعتی در مناطق مختلف کشور از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.
'یک فوریت لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی سال 1395 تصویب شده بود اما به دلیل تقارن با بررسی قانون بودجه 1396 و قانون برنامه ششم توسعه، امکان طرح آن در صحن علنی وجود نداشت و بدین ترتیب کلیات آن روز دوم خرداد ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد. تصویب این لایحه به دولت اجازه می‌دهد یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان برداشت کند. اولویت این لایحه اشتغال مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی است و تصویب این اعتبار نقش ارزنده‌ای در توسعه متوازن و کاهش اختلاف طبقاتی و عدالت اجتماعی در کشور دارد.'
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیرجند با تاکید بر تسهیل اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و کم برخوردار گفت: در این زمینه مدیران دستگاه های اجرایی مربوط باید نگاه ارتقایی داشته باشند.
وی بیان کرد: سال گذشته که با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده بود اقدامات و برنامه ریزی های خوبی در کشور انجام شد یا در دست اقدام است و امسال نیز باید در زمینه ایجاد اشتغال روستاییان و عشایر و توانمندسازی آنها تمامی دستگاه های مربوط نهایت تلاش و کوشش خود را انجام دهند.
سازگارنژاد افزود: اگر از ظرفیت استان و دستگاه استفاده شده و به روستاییان و عشایر در نوشتن طرح ها و ایده ها کمک کنیم رسالت بزرگی انجام داده ایم.
وی گفت: باید ساز و کاری برای کمک و توانمندسازی روستاییان و عشایر اندیشیده شود نه اینکه طرح های آنها حذف یا رد شود که این دور از عدالت اجتماعی است.
وی بیان کرد: انتخاب طرح های اشتغال و تصویب آن در بانک ها نباید بگونه اقتضائی و کاریکاتوری باشد که نتوانیم پاسخگوی متقاضیان باشیم.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: به استناد مصوبه هیئت وزیران، در مرحله نخست بیش از 295 میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با اولویت مناطق مرزی، عشایری و محروم به بانک کشاورزی استان اختصاص یافت.
امیرحسام قزلباش گفت: تسهیلات مذکور در مناطق مرزی با نرخ چهار درصد، در مناطق غیر مرزی با نرخ 6 درصد و در خصوص تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ 10 درصد در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تاکنون 25 درصد مجموع 295 میلیارد ریال تسهیلات در استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.
وی گفت: در حوزه تخصیص اعتبارات سهم هر شهرستان در حوزه بخش کشاورزی از نظر تعداد نهبندان، سرایان و خوسف کمترین و شهرستان های طبس، فردوس و بیرجند بیشترین تسهیلات را دریافت کرده اند.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از لحاظ مبلغ نهبندان با سه درصد کمترین، سرایان با چهار درصد دوم و درمیان با پنج درصد رتبه سوم کمترین مبلغ و شهرستان های قاینات، فردوس و بیرجند به ترتیب بیشترین رقم را دریافت کرده اند.
وی توزیع تسهیلات اشتغال در شهرستان ها را همگن دانست و افزود: ایراد و اشکال کار اینجاست که در شهرستان های کم برخوردار امکان جذب تسهیلات کم است.
قزلباش با بیان اینکه نزدیک 90 درصد تسهیلات پرداخت شده توسط بانک کشاورزی استان در حوزه کشاورزی بوده است گفت: در سایر حوزه ها هشت پرونده به مبلغ 75 میلیارد ریال به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
وی عنوان کرد: سال گذشته برای 624 نفر از افراد متقاضی اشتغال و کارآفرین در استان با پرداخت 163 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد، شغل ایجاد شد که میزان اشتغال ایجاد شده در مقایسه با سال قبل از آن، 12 درصد افزایش یافته است.
همچنین امروز (شنبه) با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عباس رکنی به عنوان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی و از خدمات مدیرکل پیشین قدردانی شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.