به گزارش ایرنا غلام حیدر ابراهیم بای سلامی روز سه شنبه در دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند افزود: امروز باید از مفهوم ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) به ژئواکونومیک (ترکیب جغرافیا، قدرت و اقتصاد) برسیم به خاطر اینکه تحولات اقتصادی مهم هستند و اقتصاد به عنوان یک قدرت نرم، نفوذپذیری و نفوذناپذیری کشورها را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه ژئواکونومیک با انسان ها اتفاق می افتد تاکید کرد: باید به توانمندی انسان ها بپردازیم و مهمتر از معادن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، انسان های این منطقه است که اکنون در بحث آی سی تی و فضای پست مدرن این امکان فراهم شده است.
وی گفت: بدانید که از نظر توان اقتصادی هنوز در سطح بالایی نیستیم چون برنامه مشخص و معینی نداریم، لذا مردم و بخش خصوصی باید برنامه داشته باشند و استانداران، مدیران دستگاه های اجرایی و دانشگاه نیز کمک کنند.
مدرس دانشگاه افزود: ژئواکونومیک مبتنی بر مشارکت محلی، توانمندسازی انسان ها و استفاده از محیط است که سرانجام به تقویت مسایل ژئوپلیتیک هم منتهی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحث اقلیم و کم آبی در شرق کشور جدی است گفت: موضوع انتقال آب به استان های شرقی با فرضیات مختلفی مواجه است اما باید تعیین راهبرد و برای توسعه برنامه ریزی کنیم.
بای سلامی تاکید کرد: باید از بحث ژئوپلیتیک برای تقویت آن به ژئواکونومیک گذر کنیم و شرایط کنونی ماحصل یک اقدام ژئوپلیتیک کلان در عرصه بین الملل است.
وی بیان کرد: با نگاه کردن به نقشه متوجه می شویم استان خراسان جنوبی در یک بن بست تاریخی و یک حصار آهنین بدون نفوذ یا کم نفوذ قرار دارد زیرا در همسایگی شرق ایران کشور افغانستان هیچ امیدی برای تبادلات اقتصادی موثر و کاربرد جدی در کوتاه مدت نداریم البته افغانستان قلب ایران است و باید به آن توجه کنیم.
وی گفت: شرق ایران ماحصل یک اقدام ژئوپلیتیک مهمی است که قدرت های جهانی ما را از 2 تمدن دیگری که با آنها سالیان سال در ارتباط و تعامل بودیم جدا کردند و با این اقدام از چین و هند فاصله گرفتیم.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با بیان اینکه تقریبا در بن بست شرق کشور هستیم اظهار کرد: به هیچ عنوان نمی توانیم بیرجند را با اصفهان یا تبریز از لحاظ تعاملات اقتصادی مقایسه کنیم چون ریشه های این درخت قبلا در یک اقدام ژئوپلیتیک مهم قطع شده است.
وی این مهم را عامل اصلی محرومیت و عقب افتادگی شرق کشور دانست و گفت: تا به چین و هند نرسیم و دوباره فرهنگ بخارا و سمرقند احیا نشود شرق کشور نمی تواند از این حصار ژئوپلیتیک خلاص شود.
وی افزود: ژئوپلیتیک با رویکرد ایدئولوژیک و رویکردهای سیاسی نقش موثری در عقب افتادگی شرق کشور داشته، همچنین ایجاد کشور افغانستان و پاکستان منتهی به عقب افتادگی شرق کشور شده است.
بای سلامی گفت: در محور شرق ایران کنونی امروز مسئله ژئوپلتیک تثبیت شده است و نمی توانیم ادعا کنیم تحولی در افغانستان، پاکستان یا ترکمنستان اتفاق بیفتد، همچنین توانایی اینکه ما در کشورهای همسایه خلیج فارس یا افغانستان و پاکستان اینقدر نفوذ داشته باشیم نداریم چون مجبور هستیم برای میان مدت به درون نگاه کنیم.
وی اظهار کرد: تاکنون در خواف بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی ظرفیت ایجاد شد و حداقل 2 میلیارد دلار اتفاق افتاد و توانستیم وضعیت ژئوپلیتیک را با راه آهن تربت - خواف - سنگان - هرات به چشم انداز هرات به کاشمر برسانیم.
وی ادامه داد: این پروژه مهمترین طرح ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک کشور است و اگر غفلت کنیم افغانستان از طریق قندهار - کویت کراچی خواهد بود و ایران همیشه از گردونه واردات افغانستان حذف خواهد شد که کشور چین دنبال چنین کاری است و متاسفانه طرح های ما ابتر مانده و هنوز نتوانسه ایم از خواف به هرات برسیم.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی گفت: آنچه باید برای شرق کشور انجام می شد ارتقای سطح مدیریتی و سیاسی بود لذا طرح تقسیم استان خراسان بسیار کار خوبی بود.
وی بیان کرد: طرح تقسیم استان خراسان را به عنوان جوان ترین نماینده مجلس پنجم نوشتم که یکی از نمایندگان استان برای طرح مطالعاتی آن هفت سال استان و کشور را معطل کرد.
وی گفت: هر چه بیشتر مطالعه کردیم بیشتر به این نتیجه رسیدیم که نمی شود از گلستان تا نهبندان را به یک استاندار غیربومی سپرد تا آن را به امنیت برساند.
وی افزود: بیش از 500 هزار پرونده قضایی مربوط به استان خراسان بود، هفت هزار و 71 تردد گروهی مسلح، بیش از 220 نفر کشته و بیش از 330 نفر گروگان بودند.
بای سلامی اضافه کرد: امروز باید افتخار کنید استاندار دارید که اگر این تقسیمات انجام نشده بود فرماندار تابع مشهد بود و به فرماندار ما توجه چندانی نمی شد.
وی با بیان اینکه اکنون بستر آماده توسعه است گفت: هیچ کس در این خانه را نخواهد زد و خودمان باید این کار را انجام دهیم، آنچه مهم است اینکه در فضا، محیط، مباحث انسانی و جمعیتی باید تغییرت اساسی بر مبنای داشته هایمان داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، وجود معادن را از استعدادهای فیزیکی این منطقه دانست و گفت: زیرساخت هایی از جمله راه آهن، فرودگاه، گردشگری را باید جدی بگیریم تا در سطح کشور حضور داشته باشیم.
بای سلامی عنوان کرد: خراسان جنوبی دارای محصولات استراتژیکی از جمله عناب، زعفران، زرشک و داروهای گیاهی است که باید تلاش کنید به صورت گرمی و در سطح هایتکت بسته بندی و فروخته شود.
دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناط مرزی ایران تا فردا (چهارشنبه) در دانشگاه بیرجند ادامه دارد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.