به گزارش ایرنا داود شهرکی روز شنبه در نشست خبری افزود: سرمایه گذاری پروانه های صنعتی 360 میلیارد تومان است و از پیش بینی در حوزه سرمایه گذری که 500 میلیارد تومان بود مقداری عقب تر هستیم که امید است سال جاری جبران شود.
وی گفت: در حوزه معدن نیز 53 فقره پروانه اکتشاف برای بخش خصوصی و 30 فقره گواهی کشف معدن در استان صادر شد.
وی ذخیره معادن مکشوف استان در سال قبل را 68 میلیون تن اعلام کرد و افزود: بخشی از این ذخیره در حوزه املاح تبخیری شهرستان طبس به جهت اینکه گواهی کشف آن سال قبل صادر نشد به میزان 6 میلیون تن امسال افزوده خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی بیان کرد: این استان با صدور 63 فقره پروانه معدنی رتبه یکم کشور را به خود اختصاص داده است و سرمایه گذاری پروانه های معدنی 200 میلیارد تومان بوده که با احتساب بخش صنعت حدود 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش صنعت و معدن انجام و سه میلیون تن به ظرفیت استخراج مواد معدنی در سال 96 افزوده شد.
وی گفت: همچنین خراسان جنوبی در صدور پروانه بهره برداری رتبه یک، گواهی کشف رتبه پنج، پروانه اکتشاف رتبه 6، اشتغال بخش معدن رتبه چهار، ذخیره قطعی شناسایی شده رتبه هفت و در کل معادن دارای پروانه بهره برداری موجود رتبه چهار کشور را به خود اختصاص داده است.
شهرکی با اشاره به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در سال 94 افزود: نتایج این مطالعات بسیار خوب ارزیابی و با انجام آن، 107 محدوده مناسب معدنی شناسایی شد که بخشی در اختیار بخش خصوصی است و بخشی نیز امسال از طریق فراخوان عمومی به متقاضیان فعالیت های معدنی واگذار می شود.
وی الکترونیکی شدن ثبت محدوده های معدنی را از رویدادهای خوب سال گذشته عنوان کرد و گفت: با این عمل تمامی متقاضیان داخل یا خارج کشور برای درخواست ثبت محدوده معدنی نیاز به مراجعه به سازمان و درخواست ندارند و با مراجعه به سامانا کاداستر از آزاد بودن یا تداخل اطلاع پیدا کنند.
وی یادآور شد: پارسال یکهزار و 400 فقره درخواست ثبت معدنی در سامانه کاداستر ثبت شد که 386 مورد منجر به استعلام از منابع طبیعی و 72 مورد طرح اکتشاف مصوب شد و در مسیر اکتشاف قرار گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال تابلوی ایجاد و جذب یکهزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در حوزه صنعت استان را دنبال خواهیم کرد.
وی ادامه داد: جذب این میزان سرمایه گذاری در حوزه طرح های صنعتی در حال اجرای استان از جمله فولاد قاینات، کک طبس، طلای هیرد نهبندان، فرآوری خاک های صنعتی و سنگ های زینتی از سال گذشته در استان آغاز شده است.
وی بیان کرد: با انجام این سرمایه گذاری های جدید در استان برای 2 هزار و 500 نفر اشتغال قطعی ایجاد خواهد شد و امروز با حمایت از کالای ایرانی لازمه ظرفیت های تولیدی ایجاد شده در سال های گذشته، تکمیل چرخه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

** 11 طرح نظارتی در استان اجرا شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه بازرسی و نظارت سال گذشته شاهد التهابات و نوسانات زیادی بودیم و در این مدت 11 طرح نظارتی توسط سازمان در استان اجرا شد.
وی گفت: 54 هزار مورد بازرسی از واحدای صنفی، تولیدی و خدماتی انجام شد که در مقایسه با سال قبل 30 درصد افزایش داشت همچنین یکهزار و 780 مورد شکایت مردمی به سامانه 124 داشتیم که 336 مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی شد.
وی یادآور شد: در حوزه آرد و نان نیز بیش از سه هزار فقره بازدید از نانوایان انجام و 81 مورد منجر به تشکیل پرونده و 11 مورد منجر به پرداخت خسارت شد.
شهرکی گفت: در حوزه قاچاق کالا نیز پنج هزار و 800 مورد بازرسی انجام و در این زمینه 130 پرونده به ارزش ریالی 74 میلیون تومان تشکیل شد که بیشتر تمرکز بر کالاهای سلامت محور بهداشتی، غذایی و آرایشی بود.
وی افزود: سال 96 با نظارت دستگاه های همراه از جمله غذا و دارو و استاندارد کمترین مشکل را در حوزه آرد و نان داشتیم و قیمت گوشت قرمز و تخم مرغ نیز با التهابات شدیدی مواجه شد که با نظارت سازمان و پیگیری در شورای ساماندهی کالا، فرایند ورود دام سبک و سنگین از استان انجام شد و قیمت به ثبات رسید.
وی بیان کرد: برای تامین بخشی از اقلام مورد نیاز مردم به ویژه قشر آسیب پذیر سال گذشته سه نمایشگاه عرضه کالای عمومی در سطح استان برگزار و کالاهای حمایتی از جمله برنج، تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و شکر به قیمت تنظیم بازار عرضه شد.

** صدور بیش از 2 هزار مجور واحد صنفی
شهرکی اظهار کرد: سال گذشته از قطع خدمات واحدهای تولیدی که در زمینه پرداخت هزینه های مصرفی با مشکل مواجه شده بودند جلوگیری و به صورت اقساطی برنامه ریزی شد.
وی با اشاره به فعالیت 30 هزار واحد صنفی در استان گفت: در حوزه اصناف 2 هزار و 297 مجوز واحد صنفی سال گذشته صادر و 570 پروانه مشکل دار ابطال شد.
وی با تاکید بر اینکه صادارت مرز ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی استان است تصریح کرد: سال 96 مجموع خروجی کالا از فعال ترین گذر مرزی استان (ماهیرود) 890 میلیون دلار گزارش شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: همچنین پارسال گذر مرزی دوکوهانه در واردات دام و صادرات مرغ فعال و در سند توسعه تجارت ایران به عنوان یک معبر صادرات دام تعریف شد.
وی افزود: صدور 58 فقره کارت بازرگانی، 48 کارت پیله وری و صدور کارت الکترونیکی مرزنشینان برای 56 هزار و 500 خانوار مرزنشین استان از دیگر فعالیت هایی بود که سال قبل انجام شد.
وی با بیان اینکه 47 هزار خانوار عضو تعاونی های مرزنشین هستند گفت: 100 درصد مرزنشینان کارت مبادلات مرزی دریافت کرده اند و محدودیتی برای صدور کارت در استان وجود ندارد.

** پرداخت 256 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی به اقدامات انجام شده در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: پارسال از محل طرح رونق تولید 104 میلیارد تومان و از محل پرداخت مستقیم سیستم بانکی 152 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت.
وی مجموع تسهیلات پرداخت شده به واحدهای تولیدی را 256 میلیارد برای 660 طرح تولیدی عنوان کرد و گفت: چک برگشتی، بدهی مالیاتی، تامین اجتماعی و سرمایه در گردش چهار مشکل عمده واحدهای تولیدی بود.
وی بیان کرد: با ابلاغ دستور العمل طرح های روستایی و عشایری به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، حوزه صنعت 32 طرح به رقم 470 میلیارد تومان مصوب کرده و در اختیار سیستم بانکی است که متناسب با تکمیل پرونده مطابق دستورالعمل پرداخت خواهد شد.
شهرکی گفت: در فاز نخست 50 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که سهم صنعت و معدن 10 درصد بود اما بیش از این رقم طرح معرفی شد براساس سیستم بانکی پرداخت خواهد شد که با تخصیص اعتبارات بیشتر در نوبت دریافت تسهیلات قرار خواند گفت.
وی اظهار کرد: با تفاهم نامه چهار جانبه استانداری، بانک سینا، دفتر مناطق محروم وزارت کشور و بنیاد علوی 12 طرح به مبلغ 12 میلیارد تومان معرفی شد که پایان سال گذشته پنج میلیارد تومان مصوب و پرداخت شد و مابقی به تناسب پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد.
شهرکی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی (حوزه قالیبافان) 287 فقره مجوز صادر شد عنوان کرد: این مجوزها به بانک های معرفی و 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به قالیبافان دستباف زیر پوشش این سازمان پرداخت شد.
وی گفت: در مجموع پارسال 262 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنعت و معدن استان خراسان جنوبی پرداخت شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.