به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد مختاری امروز در خطبه های این هفته نماز جمعه بیرجند افزود: برخورد مردم نسبت به حاکمان و مسئولان در سطوح و قوای مختلف باید جنبه ارشادی و امر به معروف ونهی از منکر داشته باشد.
وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به توده مردم نیست بلکه بخش مهمی از آن در ارتباط به حاکمیت و مسئولان است لذا برخورد مردم نسبت به امامان جامعه اسلامی باید از سر خیر خواهی باشد.
وی ادامه داد: بی تفاوتی و سکوت نسبت به کارکرد حاکمان و مسئولان و یا اعتراض غیر موثر که دشمن را امیدوار می کند در تربیت سیاسی، تفریط محسوب می شود و اگر در برابر حاکمیت جامعه اسلامی دست به اغتشاش و براندازی بزنیم این افراط است که نه تنها مشکلی را رفع نمی کند بلکه بر مشکلات جامعه نیز می افزاید.
خطیب جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه ما نیاز به تربیت سیاسی داریم، گفت: باید از قوای سه گانه اعم از دولت ، مجلس و حاکمان کشور و نیز مسئولان استان و شهرستان خود مطالبه و اعتراض فعال و موثر داشته باشیم که این تربیت سیاسی است.
مختاری اظهار کرد: زمانی تربیت سیاسی درست ، اعتراض موثر و کارگشا محقق می شود که ما بین نظام و حاکمیت تفکیک قائل شویم زیرا اینها دو مقوله جدا از هم هستند اما برخی دشمنان مغرض سعی دارند تمام تقصیرات و مشکلات حاکمیت را بر گردن نظام بیندازند.
وی با بیان اینکه از طرفی برخی دوستان نادان هم در دفاع از نظام ناخواسته در برابر مشکلات حاکمیت سکوت می کنند، افزود: نظام یعنی نقشه راه مدیریت کشور و قانون اساسی اما حاکمیت همان افرادی هستند که این نقشه را اجرا می کنند.
امام جمعه موقت بیرجند یادآور شد: نبی مکرم اسلام (ص) آمد و نقشه راهی که زمامداران بر اساس جاهلیت شکل داده بودند تغییر داد اما ایشان پیوسته نگران بود که نااهلان بیایند و نتوانند این نقشه را درست اجرا کنند که متاسفانه بنی امیه و بنی عباس مسلط شدند و ظلم جامعه را فرا گرفت.
مختاری گفت: بعد از 1400 سال همچنان اسلام پایدار است اما رژیم شاهنشاهی نظام طاغوتی و مادی گرایانه را پذیرفت ولی امام (ره) این نظام جاهلیت را عوض کرد و حرکت جامعه را بر اساس قوانین پیامبر اسلام (ص) شکل داد.
وی با بیان اینکه مشکلات کشور ما ریشه در قانون و طرح و برنامه ندارد، افزود: ما تا پای جان همانند شهدا در راه حمایت از نظام اسلامی ایستاده ایم و به دشمن اجازه نخواهیم داد کمترین آسیبی به نظام و انقلاب بزند.
وی با بیان اینکه حاکمان مجریان جامعه 2 دسته هستند، ادامه داد: عده ای از آنان هرگز دل در گرو دشمنان ندارند و دلداده کشور هستند که ما از آنان حمایت می کنیم اما از افرادی که دل در گرو عدالت و اسلام ندارند ، اهل خدمت جهادی نیستند و با امام و شهدا فاصله دارند از آنان برائت می جوییم و چنین حاکمانی نزد مردم نه مشروعیت و نه مقبولیت دارند.
وی اضافه کرد: ما انسان های به شدت نیاز به تربیت در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و .... داریم که باید یک مربی عالم و کامل این تربیت را به عهده بگیرد که در این راه کسی جز خداوند متعال و اولیای خدا نیست.
وی افزود: خدا در بیش از هزار آیه قرآن از خودش به عنوان رب یاد کرده است که تو ای انسان محتاج تربیت هستی و تحت تربیت من به رشد مادی، اجتماعی ، خانوادگی ، فردی و اجتماعی می رسی و اگر این تربیت در سایه آموزه های قرآن و اهل بیت باشد پیوسته انسان از ظلمت دور خواهد شد.
مختاری با اشاره به اینکه تربیت سیاسی یکی از ابعاد تربیت است گفت: یکی از زوایای تربیت سیاسی رابطه مردم و حاکمیت است که باید بدانیم رابطه ما با حاکمان و مسئولان باید چگونه رابطه ای باید باشد که در این ارتباط تکلیف ما را قرآن مشخص کرده است.
امام جمعه موقت بیرجند در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامیداشت 29 فروردین ماه روز ارتش اظهار کرد: علیرغم اینکه در اوایل انقلاب رده های ارشد ارتش جزو نوکران دربار شاهنشاهی بودند اما افرادی از جمله شهیدان صیاد شیرازی، بابایی ، شیرودی در ارتش بودند که درون مایه های انقلابی داشتند.
مختاری یادآور شد: در این زمان در حالی که افرادی حرف از انحلال ارتش می زدنند اما آنها خود را به سرعت با انقلاب هماهنگ و با قاطعیت با امام راحل بیعت کردند و ارتش به سرعت تبدیل به یک شجره طیبه ای شد که روز به روز رشد کرد و امروز ارتش جمهوری اسلامی خار چشم اسرائیل و امریکا و مایه امید مردم است.
وی همچین ضمن تبریک فرا رسیدن عید مبعث پیامبر اسلام ( ص) افزود: مبعث و نبوت از ضروریات تمام ادیان آسمانی است و خداوند آخرین رسول و بزرگترین نعمتش را در 27 رجب بر مردم ارزانی داشت.
وی گفت: امیدواریم ما مسلمانان بتوانیم بیش از پیش به معارف اسلامی عمل کنیم و بشریت را از نابسامانی و مشکلات نجات دهیم.
6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.