محمد اصغرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دامپزشکی با توجه به اهمیت حفظ بهداشت از طریق اعتبارات ملی بیشتر عملیات مایه کوبی، واکسیناسیون و ایمن سازی را به صورت رایگان انجام می دهد تا دامدار در این زمینه متضرر نشود.
وی بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و 410 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین در سه مرحله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند و در زمینه بیماری آبله گوسفندی و بزی هم عملیات ایمن سازی برای یک میلیون و 290 هزار راس انجام شد.
وی گفت: در زمینه بیماری شاربن که از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است، برای 850 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین عملیات ایمن سازی انجام شد.
'بیماری شاربن از سه طریق پوستی، تنفسی و خوراکی قابلیت انتقال از دام به انسان را دارد.'
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه بیماری تب مالت 413 هزار راس انواع دام سبک و سنگین ایمن سازی شده اند افزود: جلوگیری از این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا قابلیت انتقال از فرآورده ها وجود دارد و بیشترین عملیات در سطح گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی استان بوده است.
وی از واکسینه کردن پنج هزار و 430 قلاده سگ علیه بیماری هاری خبر داد و گفت: این بیماری از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که در صورت ابتلا 100 درصد مرگ را در برخواهد داشت به طوری که سال گذشته در استان های همجوار بیش از 10 فوتی بر اثر این بیماری به ثبت رسیده است.
اصغرزاده اظهار کرد: با توجه به تشخیص یکسری از بیماری هایی همچون سل و تب مالت در این مدت از هشت هزار و 100 راس گاو عملیات خون گیری انجام شده است که در صورت آلودگی گاوها حذف می شوند.
خراسان جنوبی دارای یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک، 35 هزار راس گاو و گوساله و 26 هزار نفر شتر است.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.