به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه های نمازجمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) با گرامیداشت 12 فروردین سالروز همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در سال 1358 ادامه داد: سیستم های حکومتی به عنوان زیرساخت در هر جامعه نقش تعیین کننده دارند و در گذشته ملت ایران گرفتار نظام حکومتی پادشاهی بود، یعنی مردم در این حکومت هیچ کاره بودند و پادشاه همه کاره کشور بود.
وی گفت: حکومت عربستان عنوان سعودی دارد چون پادشاه آن کشور از قبیله سعودی است و کشور متعلق به این خانواده است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی دولت به معنای خاص و عام از نیروی اجرایی و ... خدمتگزار مردم هستند.
خطیب جمعه بیرجند افزود: مردم در نظام مردم سالاری صاحب حق بوده و مطالبه گر هستند اما در عمل با تحقق کامل نظام اسلامی فاصله داریم و این فاصله ها باید برداشته شود.
وی اظهار کرد: در 200 سال اخیر در کنار افزایش استبداد پادشاهان، استعمار بیگانه هم افزوده شد و عناصری را در کشور تحت نفوذ قرار داد که این دردی مضاعف بر ملت وارد شد.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: حکومت فاسد قاجار همراه با نفوذ انگلستان بلاهای بزرگی بر سر کشور آورد و فرد بی سوادی مثل رضاخان همراه انگلیس بود و منویات انگلستان را در کشور اجرا می کرد.
وی افزود: مردم ایران در این 150 سال که سلطه بیگانه بر کشور سایه افکند ستم های زیادی را تحمل کردند و بیگانگان با ایجاد قحطی در کشور، سوختن مواد غذایی و جلوگیری از ورود غله به کشور جمعیت 20 میلیونی ایران را در مدت چند سال به 11 میلیون نفر کاهش دادند و حدود 9 میلیون نفر از گرسنگی و انواع بیماری از بین رفتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: بیگانگان مردم ایران را به مواد مخدر و دخانیات آلوده کردند و این غارت فرهنگی بود، معادن، ذخایر و اسناد علمی کشور توسط بیگانگان به غارت رفت ولی ملت ایران با انقلاب اسلامی بر سرنوشت خود حاکم شد و از سلطه بیگانه نجات یافت.
وی گفت: در دوران پهلوی وقتی یک مستشار خارجی وارد کشور می شد امیر ارتش شاهنشاهی از پادگان تا اتاق فرماندهی پشت سر درجه دار خارجی حرکت می کرد و این ذلت بزرگی برای ملت ما بود.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: مسئولان توجه کنند که ملت ایران برای مقابله با استبداد و جلوگیری از نفوذ استعمار انقلاب کرد.
وی تصریح کرد: ملت ایران صاحب اصلی انقلاب اسلامی است و تا زمانی که مسئولان براساس قانون اساسی و انقلاب اسلامی عمل کنند و متکی به خدا و مردم باشند دشمن همیشه مایوس است اما اگر تفرقه ایجاد شده و مسئولان نسبت به مردم فاصله بگیرند استکبار آنها را شکار می کند.
امام جمعه بیرجند گفت: تقوی الهی یعنی حقوق مردم رعایت شود و بر مردم که ولی نعمت ما هستند به دیده زیردست نگاه نشود، اداره های دولتی ما در پذیرش مردم حداکثر رعایت حقوق آنها را با اجرای قانون انجام دهند.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.