در این مراسم نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار خوسف و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی نیز حضور داشتند.
به گزارش ایرنا رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این پروژه با 14 هکتار مساحت، چندین سال قبل مجوز احداث گرفت و بعد از گذشت یکسال و نیم، ساختمان پژوهشی این پروژه به بهره برداری رسید.
سید جلال الدین صادقی افزود: پیش بینی شده طی سال های 95 تا 99 این پروژه به طور کامل پیاده سازی و افتتاح شود.
وی اعتبار پیش بینی شده پروژه مذکور را 10 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود 2 میلیارد تومان از منابع جهاد دانشگاهی هزینه شده است.
وی برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان خواستار حمایت مسئولان شد و اظهار کرد: اتمام این پروژه به تنهایی با همکاری جهاد دانشگاهی در بازه زمانی مشخص شده قابل انجام نیست.
وی ادامه داد: برخی مراکز دانشگاهی این نام را از ما گرفته و اعتبارات خوب دریافت کرده اند که انتظار می رود مسئولان این پروژه مهم استانی را مورد لطف و حمایت ویژه قرار دهند.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: نخستین دهکده و مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان با 10 هدف مشخص در حال اجراست.
صادقی این متجمع را محلی برای معرفی پتانسیل های جامع داخل استان دانست و یادآور شد: علی رغم اینکه خراسان جنوبی از استان های مطرح کشور در زمینه گیاهان دارویی است اما جایی برای معرفی محصولات و گیاهان نداریم.
وی از این مجتمع به عنوان یک مرکز گردشگری هدفمند در حوزه گیاهان دارویی یاد کرد و افزود: همچنین داخل این پروژه موزه گیاهان دارویی پیش بینی شده که گونه های مختلف و کاربردهای گیاهان بر اساس تجربیات اساتید برتر استان از جمله استاد پویان به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه میل به ماندگاری افراد در روستا ها با توجه به کاهش سطح درآمد روستایی کاهش یافته است، افزود: روستاییان به دلیل نداشتن اطلاعات علمی نمی توانند به درآمد کافی برسند.
وی اضافه کرد: روستاییان استان برای تولید و فرآوری گیاهان دارویی آموزش های لازم را فرا خواهند گرفت.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، برند سازی، بسته بندی و بازاریابی بهینه را از دیگر اهداف راه اندازی این دهکده برشمرد و گفت: از این طریق واسطه های غیربومی نیز حذف خواهند شد.
صادقی با بیان اینکه دلالان حجم قابل توجهی از گیاهان دارویی استان را بدون هیچگونه مزایایی از استان خارج می کنند، اظهار کرد: برند سازی و فرآوری محصولات استراتژیک از دیگر اهداف این مجتمع در نظر گرفته شده است.

** فرآوری و برندسازی شکلات عناب با برند سیوجو(siyojo)
وی یادآور شد: فرهنگ سازی در جهت تبدیل شدن به کشت کشاورزی، پشتیبانی و هدایت هدفمند پایان نامه ها کارشناسی ارشد و دکتری در استان، بستر سازی برای کاربرد گیاهان دارویی در سطح شهر، مدارس و سایر مراکز از دیگر اهدافی است که برای مجتمع یاد شده در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه در مقوله برندسازی به صورت علمی ورود کرده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر برای نخستین بار فرآوری و برندسازی شکلات عناب با برند «سیوجو» در این مجتمع تحقیقاتی و پژوهشی انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف بیشترین سطح زیر کشت عناب استان را داراست اسم این شکلات به زبان عامیانه بیرجندی با برند سیوجو (siyojo) نامگذاری شد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.