به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز سه شنبه در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در شهرستان درمیان افزود: در سال جاری فقط 6.2 میلیمتر بارندگی در خراسان جنوبی داشته ایم که کاهش بارندگی ها نشان از ادامه روند خشکسالی در استان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات آب ژرف توسط وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در استان در حال انجام است گفت: دستیابی به آب های ژرف یکی از راهکارهای تامین آب شرب استان است که مطالعات آن در یکهزار و 600 نقطه در دست انجام است.
وی همچنین با اشاره به اینکه فرش دستباف مود سربیشه و بخش قهستان درمیان دارای برند بین المللی است بیان کرد: هم اکنون بیش از هفت تخته فرش قهستان در یکی از موزه‌ های معروف آمریکا به نمایش درآمده است.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید در راستای اشتغالزایی روستائیان، فرش منطقه قهستان احیا و کمیته فنی تشکیل شود تا مشکل رکود فرش منطقه به صورت کارشناسی بررسی شود.
وی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرعامل سازمان شهرداری ها و دهیاری های استان خواست به صورت تخصصی برای بررسی مشکلات فرش قهستان ورود پیدا کنند، کارگاه های مختلف قالیبافی راه اندازی شود و افراد بافنده منطقه را شناسایی و متناسب با سلیقه روز بازار به این افراد آموزش های لازم ارئه شود.
وی گفت: فرش قهستان یک برند است که متاسفانه در چند سال گذشته تضعیف و به فراموشی سپرده شده و امروز فقط نامی آن باقی مانده است که باید تمام تلاش های صورت گیرد تا فرش منطقه احیا و زمینه اشتغال روستائیان فراهم شود.
مروج الشریعه با اشاره به تعطیلی کارخانه قند قهستان در سال 92 افزود: احداث این کارخانه در 50 سال قبل طرحی کارشناسی و براساس اقیلم منطقه بوده که متاسفانه امروز با توجه به تغییر اقلیم باید برای راه اندازی مجدد کارخانه فکر اساسی شود.
وی بیان کرد: باید برای احیای مجدد کارخانه قند قهستان از نخبگان اقتصادی مشورت گرفته شود و براساس شرایط موجود شهرستان و منطقه اگر راه اندازی مجدد کارخانه صرفه اقتصادی دارد، برای احیای آن با توجه به چغندر تولیدی شهرستان و کشت فراسرزمینی چغندرقند در افغانستان تلاش شود.
وی ادامه داد: در صورت عدم صرفه اقتصادی، باید کارخانه انحلال و سرمایه گذاری جدید براساس ظرفیت موجود منطقه جایگزین شود.
مقام عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی از سال 1393 توسط کشور افغانستان بسته و امروز تلی از خاک این بازارچه ها را فراگرفته است گفت: بسته شدن بازارچه های استان اقدام اشتباه بود و تاکنون ضربه زیادی به اقتصاد محلی وارد کرده است.
وی ادامه داد: در زمان بسته شدن این بازارچه ها اراده زیادی هم از سوی مسئولان استانی برای بازگشایی آنها جز بازارچه ماهیرود وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه برای بازگشایی بازارچه های استان پیگیری های زیادی با مسئولان افغان صورت گرفته است گفت: صادرات کالا از بازارچه های استان باید تخصصی شود به طور مثال از بازارچه دو کوهانه واردات دام، از بازارچه یزدان صادرات فرآورده های نفتی و از بازارچه گلورده صادرات صنایع غذایی انجام شود.
مروج الشریعه ادامه داد: فرمانداری درمیان مشکل عدم مالکیت برخی اراضی شهر اسدیه را به استانداری ارسال کنند تا این مشکل را با حضور در تهران پیگیری کنم.
وی داشتن عیدگاه را حق مسلم اهل سنت شهر اسدیه دانست و گفت: مشکل عیدگاه اهل سنت به صورت جدی پیگیری می شود و باید این مشکل به زودی تعیین تکلیف شود.
وی بیان کرد: جاده اسدیه - بیرجند یک محور ترانزیتی مهم است که باید با قوت ادامه روند دوبانده سازی این محور دنبال شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همه ساله ظرفیت آبی خوبی در سد رزه درمیان ذخیره سازی می شود که متاسفانه حجم زیادی از این آب به دلیل عدم استفاده تبخیر می شود که باید مسئولان استانی برای استفاده بهینه از این آب چاره اندیشی کنند.
بررسی مشکلات کارخانه قند قهستان، لزوم احیای فرش قهستان، راه اندازی بازارچه گلورده و دوباندسازی محور اسدیه از جمله مصوبات ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی شهرستان درمیان بود.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و 797 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*3028
خبرنگار: حکیمه مصطفایی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.