به گزارش ایرنا وی روز چهارشنبه در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: در بازدیدی که از رواق های بازار مرکزی طبس داشتیم پیشنهاد دادیم پروژه ساماندهی و بازآفرینی میدان مرکزی طبس را فردا در ستاد بازآفرینی پایدار شهری در مرکز استان تصویب کنیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با تصویب این پروژه در ستاد بازآفرینی کمک هایی را برای توسعه این فضای شهری ارزشمند برای شهر طبس داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سایر کمک هایی که در حد و توان وزارتخانه باشد در موضوع زمین و سایر کمک های غیر نقدی مانند قیر شهرداری را کمک خواهیم کرد تا بتوانند این برنامه های ارزشمندی که دارند را ادامه دهند.
وی گفت: در موضوعات طرح جامع و طرح تفصیلی نیز باید تجدیدنظرها و اصلاحاتی صورت گیرد که مسائل شهر از طریق این طرح ها بتواند برطرف شود.
به گزارش ایرنا میدان اصلی شهر طبس و رواق های بازار اطراف آن که بیش از 30 سال از ساخت آن می گذشت اوایل آذر ماه 95 به تصمیم شهرداری تخریب و با استفاده از الگوهای معماری سنتی طراحی و در 25 اسفند سال 1395 رونمایی شد.
ارگ طبس یا کهن‌دژ در شهر طبس به شمارهٔ ثبت 2305 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ ساختمان ارگ طبس مشخص نیست و از زمان‌های بسیار دور بوده‌، ولی توسط میرحسن خان به سال 1216 قمری توسعه داده شده و دارای 6 برج بوده که یکی معروف به برج نادر میرزاست.
این ارگ در زمین لرزه طبس (1357) ویران شد اما پس از آن در سال های پس از آن بخش هایی از ارگ بازسازی و طی سال جاری یک میلیارد ریال برای مرمت آن هزینه شده است.
موقوفه باغ تاریخی گلشن طبس نیز طی امسال با یک میلیارد ریال مرمت شد. این اثر 20 دی 1355 با شمارهٔ ثبت 1310 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این باغ باشکوه یکی از مهمترین باغهای ایرانی به شمار می‌رود.
بافت قدیم روستای «اصفهک»، نمونه ای از الگوی معماری روح نواز شرق ایران است. این روستا از توابع شهرستان طبس و در 42 کیلومتری شهرهای طبس و دیهوک قرار دارد.
امسال 600 میلیون ریال برای کف سازی معابر و ایجاد زیرساخت های آب، برق و گاز در بافت تاریخی این روستا توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هزینه شده است.
شهرستان طبس با 75 هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028
خبرنگار: سجاد نجفی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.