محمدرضا بسملی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش برف چند روز گذشته و برودت هوا و کمبود علوفه برای حیات وحش مأموران اداره حفاظت محیط زیست قاینات مقدار 500 کیلوگرم انواع علوفه و دان را برای تغذیه وحوش و پرندگان دانه خوار در سطح منطقه حفاظت شده شاسکوه توزیع کردند.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در فصل زمستان میزان دسترسی حیات وحش علف خوار یا دانه خوار به تغذیه کافی به علت نبود علوفه مورد نیاز دارای پروتئین مناسب و همچنین چرای مفرط مراتع توسط دام های اهلی محدود می شود.
وی گفت: علاوه بر این زمانی که سطح زمین از برف پوشیده می شود، همین مقدار علوفه اندک موجود در مراتع برای مدتی از دسترس خارج می شود لذا ماموران سازمان در سطح کشور برای جبران قسمتی از این کمبود، نسبت به توزیع علوفه و دان در مناطقی که لازم باشد، اقدام می کنند.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست قاینات افزود: یکی از این مناطقی که خشکسالی 18 ساله را تجربه کرده، منطقه حفاظت شده شاسکوه است لذا بعضی از نقاط این منطقه که دارای حیات وحش با تراکم بالاست و می بایست در فصل زمستان و بخصوص روزهای برفی امداد رسانی شود، مدنظر کارشناسی قرار گرفته و علوفه رسانی می‌شود.
وی گونه غالب منطقه حفاظت شده شاسکوه را کل و بز وحشی اعلام کرد و گفت: این گونه علیرغم خشکسالی های متوالی رشد جمعیتی خوبی داشته است و این منطقه‌ دارای تنوع زیستی با ارزش از گونه های جانوری بوده که گونه هایی از قبیل پلنگ، گربه پالاس، گربه وحشی، گربه شنی، کفتار و انواع سگ سانان، انواع پرندگان شکاری، انواع گنجشک سانان و کبک و تیهو در منطقه زیست می کنند.
همچنین سایت تکثیر و پرورش آهوی قاین در این منطقه دارای جذابیت خاص بوده و به یکی از مناطق گردشگری در شهرستان و استان تبدیل شده است.
منطقه حفاظت شده شاسکوه با مساحت 71 هزار هکتار تحت حفاظت اداره محیط زیست قاین و زیرکوه است.
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 100 کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7218*3028
خبرنگار: محمدامین زرگر * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.