به گزارش ایرنا حامد حسینی یکشنبه شب در جلسه بررسی وضعیت صنایع دستی و مشکلات و راهکارها از تولید تا بازار مصرف در شهرستان خوسف اظهار کرد: این تصمیم پس از برگزاری جلسه استاندار با فعالان صنایع دستی و مطرح شدن هزینه های گزاف شرکت در نمایشگاه ها و مکاتبه با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شده است.
وی ادامه داد: در موضوع اقتصاد، علم و اجرا با هم همراه هستند و با استفاده از تجربه کشورها در دو دهه گذشته به ویژه چین، صنایع خلاق بسیار پرکاربرد است و یکی از محورهای 18 گانه آن صنایع دستی است.
مشاور استاندار در امور بانکی و تامین منابع مالی و سرمایه گذاری با بیان اینکه بهره وری سالانه صنایع خلاق 4 درصد است افزود: این بهره وری نسبت به میانگین بهره وری اقنصاد یک درصد بالاتر است و با پژوهش های انجام شده در یک دوره 10 ساله نیز بحث اشتغالزایی صنایع خلاق یک درصد بیشتر است.
وی با انتقاد از میزان کم درآمد کشور از محل صادرات صنایع دستی اضافه کرد: جهت برنامه ریزی و نحوه ایجاد زنجیره تولید به تفکیک در روستاها و شهرها، بانک اطلاعاتی جامعی از فعالان صنایع دستی در استان خراسان جنوبی تهیه شود.
حسینی با بیان اینکه در هر سطح و بخشی دستورالعمل و آیین نامه موازی داشته باشیم هیات مقررات زدایی در وزارت اقتصاد شکل گرفته است و دبیرخانه این هیات در استان تشکیل شده و دستگاه های اجرایی موظفند دستورالعمل های موازی را به این دبیرخانه اعلام کنند.
وی با انتقاد از عملکرد بعضی از بانک ها که به استناد دستوالعمل های داخلی، بخشنامه های بانک مرکزی را رعایت نمی کنند گفت: بایستی این موضوعات از طریق دبیرخانه هیات در استان به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام تا این مشکلات مرتفع شود.
مشاور استاندار خراسان جنوبی گفت: سالن عطار نمایشگاه بین المللی مشهد در ایام نوروز به خراسان جنوبی اختصاص یافته که این موضوع برای نخستین بار در 20 سال گذشته است که در این ایام محصولات صنایع دستی با محوریت استان ر این نمایشگاه به فروش خواهد رسید.
وی گفت: باید به دنبال شبکه فروش محصولات بود و با دستور استاندار ،سازمان همیاری شهرداریهای خراسان جنوبی با فعالان صنایع دستی حتی با تهیه وثیفه برای دریافت تسهیلات همکاری کرد.
وی بر لزوم برنامه ریزی و تولید محصولات با کیفیت جهت فروش در نمایشگاه مشهد تاکید کرد و ادامه داد: بایستی دستاورد ارزشمندی از این نمایشگاه که شامل بازار فروش 6 میلیون نفری جمعیت شهر مشهد و 3 میلیون زائر در ایام نوروز است؛ بدست آورد.
حسینی افزود: اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان باید در کنار غرفه های فروش محصولات صنایع به صورت دائمی و موقت در ایام نوروز برنامه های مدونی تدوین کنند.
محمد شفیعی فرماندار شهرستان خوسف نیز در این جلسه با تاکید بر احیای صنایع دستی شهرستان، گفت: اقدامات شایسته ای در سطح این شهرستان در بحث صنایع دستی شروع شده است.
وی ادامه داد: در راستای ایجاد توازن منطقه ای لازم است توزیع اعتبارات و تسهیلات بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت های هر شهرستان صورت پدیرفته و فقط معیار جمعیت ملاک توزیع نباشد.
وی با بیان اینکه شهرستان خوسف سومین شهرستان وسیع خراسان جنوبی است گفت: با توجه به پتانسیل های این شهرستان در بحث صنایع دستی همچون پارچه بافی با استفاده از پنبه مله بایستی با تکمیل زنجیره تولید تا فروش به فعالان این بخش کمک شایانی کرد.
فرماندار خوسف با اشاره به ابلاغ اعتبارات تسهیلات اشتغالزایی روستایی گفت: با اعطای این تسهیلات رقابت شدیدی بین استان های شکل خواهد گرفت که لازم است از این ظرفیت خراسان جنوبی نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
وی بر آسیب شناسی مشکلات صنایع دستی تاکید کرد و افزود: با توجه به خشکسالیهای چندین ساله و در معرض تهدید قرار گرفتن کشاورزی در استان لازم است از ظرفیت صنایع دستی جهت ماندگاری و ایجاد شغل در روستاها استفاده حداکثری کرد.
شهرستان خوسف در فاصله 35 کیلومتری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است که در بحث صنایع دستی و پارچه بافی یکی از شهرستانهای فعال می باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
9866 * 6054*
خبرنگار: سیدابوالفضل موسوی نژاد * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.