محمد اصغرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر حدود 64 کشور جهان درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و انگلیس هم از این وضعیت مستثنی نشده اند و باعث شد 17 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور معدوم شود.
وی گفت: با کاهش ظرفیت موجود مرغ تخم گذار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور به استان هایی که توانسته اند شرایط بهداشتی مورد نیاز را فراهم کنند اجازه پولت ریزی (جوجه ریزی تخم گذار) داده اند که این مجوز برای خراسان جنوبی هم صادر شده است.
وی با قدردانی از همه دستگاه های خدمت رسان در پیشگیری و بهداشت اظهار کرد: تعامل مناسب و به موقع تمامی دستگاه ها در مباحث مختلف پیشگیری باعث شده که امروز خراسان جنوبی به عنوان یکی از حوزه های پاک کشور مطرح شود و این مهم جز با تعامل و هم افزایی همه دستگاه های خدوم امکان پذیر نبوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های خسارت آور است و با توجه به اینکه پرنده های مهاجر آبزی و خشک زی در این استان وجود دارند رعایت تمامی زمینه های بهداشتی و پیشگیری الزامی است که در حوزه محیط زیست با جدیت به این امر رسیدگی می شود.
وی با بیان اینکه پاک بودن استان برای همیشه نخواهد بود افزود: در همین خصوص باید تمامی تدابیر پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری ها اندیشیده شود و در صورت مشاهده در اسرع وقت کانون بیماری تشخیص داده و از بین برود.
اصغرزاده اظهار کرد: یکی از بزرگترین عوامل بروز انواع بیماری های مربوط به پرندگان نحوه قرنطینه ای تولیدکنندگان است و امیدواریم با توجه به اهمیت آموزش که در اولویت این اداره کل قرار گرفته تولیدکنندگان به توصیه های علمی، بهداشتی و پیشگیرانه مطرح شده، عمل کنند.
آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است؛ این ویروس دارای سه تیپ A،B،C است.
ویروس آنفلوآنزا سندروم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.
استان خراسان جنوبی دارای 723 واحد مرغ گوشتی است که 220 واحد همیشه فعال هستند و بقیه به صورت دوره ای فعالیت می کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
خبرنگار: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.