محمد بارانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهزیستی به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی، اهمیت و نقش بسزایی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل در ماده های 57 و 80 قانون ششم توسعه آورده شده که بهزیستی با استفاده از تکالیف و وظایف خود در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اجرای طرح ملی سامانه رصد اجتماعی، میزان آسیب ها و معضلات اجتماعی را کاهش دهد.
وی در ارتباط با نحوه اجرای این طرح در نهبندان گفت: پرسش نامه های پژوهشی استاندارد شده با مولفه ‌هایی از قبیل خشونت، دغدغه اجتماعی، اعتماد، همکاری و مشارکت اجتماعی، مسئولیت پذیری محیط زیستی، اهمیت به معلولان و سالمندان و دیگر موارد سلامت روانی و اجتماعی در اختیار پرسشگران و تیم کارشناسی بهزیستی قرار داده می شود.
وی اضافه کرد: کارشناسان بهزیستی با مراجعه به گروه‌های سنی 15 تا 20 سال، 21 تا 40 سال و 40 تا 60 سال، به جمع آوری اطلاعات پرداخته و این اطلاعات را در اختیار برنامه ریزان و کارشناسان جهت پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها قرار می دهند تا مولفه‌ها و شاخص‌های اجتماعی قوی یا ضعیف را مشخص و سپس برنامه هایی برای کاهش و کنترل آسیب های اجنماعی تدوین و تبیین کنند.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان بیان کرد: در این طرح اهداف پنجگانه ای شامل شناخت وضعیت موجود آسیب های اجتماعی و تصویر روشن از آنها، بررسی روند تغییرات آسیب های اجتماعی، شناسایی عوامل تعیین کننده آسیب های اجتماعی، طراحی برنامه های مناسب برای کاهش آسیب ها و تهیه اطلس جامع در برابر عوامل خطر و محافظ از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور در مقیاس محله ای و ملی در طیف های خرد و کلان دنبال می شود.

** حل مشکلات اجتماعی نیازمند هماهنگی بین بخشی
بارانی خواستار همکاری مردم و شهروندان با پرسشگران مجری این طرح شد و گفت: بهزیستی بیشترین وظیفه را در قسمت اجرا و عملیاتی کردن طرح کشوری رصد آسیب های اجتماعی دارد.
وی با بیان اینکه حل مشکلات و مسایل اجتماعی نیاز به هماهنگی بین بخشی دارد و یک دست به تنهایی صدا ندارد، یادآور شد: بهزیستی نهبندان در راستای پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در 2 حوزه پیشگیری و اجتماعی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت هایی چون تیم های اجتماع محور محلات، پایگاه سلامت اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی و مرکز اورژانس اجتماعی نقش بی بدیلی داشته است.
شهر نهبندان در 200 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
در حال حاضر یکهزار و 126 معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نهبندان هستند، همچنین 103 زن سرپرست خانوار از خدمات این نهاد بهره مند می شود.
تعدادی مستمری بگیران این شهرستان نیز 430 معلول و 70 زن سرپرست خانوار هستند، شایع ترین معلولیت های این شهرستان به ترتیب جسمی حرکتی و ذهنی هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.