وحید ضیائیان احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیرکشت چغندر قند شهرستان 140هکتار است که امسال پیش بینی می شود از این سطح پنج هزار و 98 تن چغندرقند برداشت شود.
وی با بیان اینکه چغندرقند تولیدی شهرستان به علت تعطیلی کارخانه قند قهستان برای فرآوری به کارخانه قند تربت حیدریه ارسال می شود، ادامه داد: زمان برداشت این محصول از اواسط آذرماه شروع و تا اواخر دی ماه ادامه دارد.
ضیائیان احمدی عنوان کرد: با توجه به کاهش سطح زیرکشت و محدودیت منابع آبی تولید چغندرقند در شهرستان نسبت به سال قبل تغییری نداشته، اما تناژ برداشتی از هر هکتار به سبب مدیریت مناسب منابع آبی و بکارگیری تسطیح مناسب در برخی مزارع نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه به صورت میانگین از هر هکتار 36 هزار و 414 کیلو گرم چغندر قند برداشت می شود، اضافه کرد: بیشتر چغندر قند شهرستان در روستاهای علی آباد، محمد آباد، احمد آباد و روستای گاویج در بخش گزیک تولید می شود.

** کشاورزان برای افزایش تولید چغندر قند از تسطیح لیزی استفاده کنند
مدیر جهاد کشاورزی درمیان با بیان اینکه محصول چغندر قند مصرف آب بالایی دارد از کشاورزان خواست برای افزایش عملکرد این محصول از روش تسطیح لیزی استفاده کنند چرا که اجرای عملیات تسطیح لیزری در اراضی سبب صرفه جویی در عملیات آبیاری، افزایش راندمان آبیاری و افزایش عملکرد محصولات می شود.
ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه تسطیح لیزری اراضی یکی از چشمگیرترین پیشرفت‌ها در آبیاری سطحی است و لزوم انجام تسطیح اراضی زراعی در زمین های کشاورزی به منظور بهبود مدیریت آبیاری در مزرعه و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی امری مهم است، گفت: کشاورزان متقاضی برای خرید دستگاه‌های تسطیح لیزری درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی ارائه کنند.
وی عنوان کرد: به طور مثال عملکرد چغندر قند در سال زراعی 94-95 با تسطیح معمولی در سطح چهار هکتار، 27 تن بوده که با انجام روش تسطیح لیزری در سال زراعی جاری پیش بینی می شود که 60 تن چقندر قند از همین مقدار سطح برداشت شود.
شهرستان درمیان با 57 هزار نفر جمعیت و پنج هزار و 797 کیلومتر مربع وسعت از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق آن به طول 70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.