به گزارش ایرنا محمد مهدی مروج الشریعه روز چهارشنبه در جمع مردم شهر اسدیه با بیان اینکه شهرستان درمیان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای توسعه، کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی دارد، افزود: کارخانه قند قهستان یکی از بزرگترین واحدهای تولید استان در شرق کشور بوده است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش سطح کشت چغدرقند هم اکنون این کارخانه فعال نیست، اضافه کرد: برنامه ریزی های برای کشت فراسرزمینی چغدرقند در کشور افغانستان و فرآوری در این کارخانه در حال انجام است.
وی از سفر والی ولایت فراه افغانستان در آینده نزدیک به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: یکی از محورهای مهم مذاکره با والی فراه با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی افغانستان کشت محصولاتی مانند چغدر قند در استان فراه و واردات این محصول برای فرآوری در کارخانه قند قهستان است.
وی ادامه داد: برای راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان باید یکسری تغییرات و نوسازی برخی تجهیزات نیز انجام شود.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرش منطقه قهستان درمیان شهره بین المللی دارد، گفت: فرش این منطقه در سالیان گذشته به کشورهای اروپایی صادر می شد و نباید بگذاریم این صنعت با ارزش دچار رکود شود.
مروج الشریعه بیان کرد: فرش قهستان از نظر رنگ، بافت و نقشه متقاضیان خوبی در کشورهای اروپایی دارد که نیاز است برای بازیابی بهتر این محصول نقشه های این فرش بازنگری شود و در راستای ارتقای آن تلاش شود.
وی عنوان کرد: سازمان همیاری شهرداری متعهد شده که بازاریابی داخلی و خارجی فرش استان را برعهده گیرد.
وی با تاکید بر اینکه بهترین تولیدات فرش کشور در منطقه قهستان به فراموشی سپرده شده است، بیان کرد: با احیا و رونق صنعت فرش منطقه می توان با توجه به شرایط کم آبی موجود در استان اشتغالزایی خوبی را ایجاد کنیم و ایجاد اشتغال در زمینه فرش نیاز چندانی به سرمایه اولیه هم ندارد.
مروج الشریعه یادآور شد: از تمام کسانی که آمادگی برای احیا و رونق فرش قهستان را دارند با تمام امکانات حمایت می کنیم.
وی با بیان اینکه مسائل مربوط به اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی به صورت جدی در شهرستان ها پیگیری می شود، گفت: در تمام شهرستان ها ستاد اقتصاد مقاومتی برای بررسی امور زیربنایی، وضعیت توسعه و بررسی مشکلات طرحهای اقتصادی تشکیل می شود.
شهرستان درمیان با 57 هزار نفر جمعیت و پنج هزار و 797 کیلومتر مربع وسعت از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق آن به طول 70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054* خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.