به گزارش ایرنا محمود سیادت شامگاه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی در بیرجند افزود: برای گسترش روابط افغانستان با ایران می توان بیرجند را مدنظر قرار داد و در این زمینه اقدامات زیادی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، همایش های توسعه روابط، تبادل هیات های تجاری و غیره باید انجام شود.
وی افغانستان را برای ایران به ویژه خراسان جنوبی یک فرصت خواند و گفت: اگر تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی افزایش یابد و عزم 2 ملت و مسئولان بر گسترش در این حوزه باشد علاوه بر اینکه می توانی در حوزه های دیگر نیز نزدیک تر شویم بسیاری از نیازهای متقابل 2 کشور نیز رفع خواهد شد.
وی بیان کرد: امروز افغانستان که همچنان گرفتار جنگ و ناامنی هاست روز به روز در حال پیشرفت و گسترش در حوزه اقتصادی نیز هست و افغانستان امروز با افغانستان سال های گذشته قابل قیاس نیست.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: بنابراین دوستانی که تجربه آسیای میانه دارند از قزاقستان ناامن و تاجیکستان درگیر جنگ داخلی یادشان می آید افغانستان از این روزها عبور خواهد کرد و این بالاترین آرزوی ماست که در همسایگی ما ثبات، امنیت و رفاه حاکم باشد.
وی گفت: یکی از دلایل ادامه ناامنی ها در افغانستان وجود معادن قیمتی زیرزمینی است که تا سه هزار میلیارد دلار برآورد می شود.
به گزارش ایرنا سیادت اظهار کرد: خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی به مناطق مرکزی و شمالی نزدیک تر است و افغانستان به دو راه دریایی دسترسی دارد اما ما در خشکی هستیم.
وی اضافه کرد: این در حالیست که کشور پاکستان مشکلات جدی با افغانستان دارد و مرتب مسیر ترانزیتی ناامن می شود که ما نیز باید مراقبت کنیم اگر مسیر ترانزیتی یکبار ناامن شد بهره بردار حق دارد به فکر جایگزین شود.
وی یادآور شد: همانطور که امروز تجار افغانستانی دنبال مسیرهای جدید ترانزیتی هستند، خراسان جنوبی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد می تواند مقصد کالاهایی از چابهار و بندرعباس باشد همچنین علاوه بر صدور کالا می تواند خدمات تجاری و صادراتی را مورد توجه قرار دهد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان افزود: کشت فراسرزمینی اگر در دنیا یکجا جواب دهد آن ایران و افغانستان به ویژه خراسان جنوبی و فراه است، استان فراه دارای دشت های وسیعی است که محصولات فراوانی در آن کشت می شود.
وی گفت: به عنوان مثال محصول هندوانه امسال و سال های گذشته بسیار بازده خوبی داشته است لذا اگر به این امر توجه ویژه شود حتما می توانیم نیاز استان را در برخی محصولات و ترانزیت آن به عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین کنیم.
وی بیان کرد: فرصت ها زیادی برای مبادلات تجاری بین 2 کشور ایران و افغانستان وجود دارد به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی بخشی از این فرصت ها را سال های گذشته به دلیل اینکه کشورهایی که در افغانستان کمک می کردند برخی کالاها و حضور کارشناسان ایرانی را محروم کرده بودند.
سیادت افزود: این حساسیت ها به تدریج خیلی کمتر شده و اکنون ارتباط دوستانه و منطقی با افغانستان برقرار است که ما نیز باید تلاش کنیم اساس کار برد برد باشد.
وی عنوان کرد: باید تلاش بیشتری کنیم تا واردات از افغانستان را افزایش دهیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و یکی از کارهایی که اینجا می توان انجام داد اینکه محصولات صادراتی افغانستان را در استان پردازش و در زمینه برند سازی و فناوری آن کار کنیم تا با هم افزایی به بازارهای ثالث صادر کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: اگر رابطه تجاری بر اساس برد برد صورت نگیرد با شکست مواجه خواهد شد و در اتاق مشترک تمام هم و غم ما این موضوع است.
وی یادآور شد: زبان مشترک بین ایران با افغانستان علاوه بر همه مشترکات دیگر می تواند بهترین بهانه برای ارتباط بیشتر با یکدیگر باشد تا بتوانیم با یکدیگر بیشتر ارتباط بگیریم و نیازهای همدیگر را رفع کنیم.
این نشست با حضور استاندار خراسان جنوبی و رایزن بازرگانی افغانستان در ایران برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557*3028*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.