سرهنگ حسن شجاعی نسب روز دوشنبه در چهارمین روز از هفته ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در این ارتباط تخلفات راهنمایی رانندگی با 22 درصد، مواد مخدر با 9 درصد، سرقت با هشت درصد، نزاع با پنج درصد و مفاسد اجتماعی با چهار درصد رکوردار این تخلفات هستند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون هشت هزار و 352 نفر متهم دستگیر شدند، بر اساس اظهار متهمان 61 درصد از این افراد بیکار بوده اند و باید برای پیشگیری از جرایم از تکثیر فقر و بیکاری در پوسته شهر جلوگیری کرد.
وی گفت: بخش عمده ای از عملکرد پلیس پیشگیری در گشت های انتظامی و حضور مستمر در پهنه زندگی مردم است روزانه 290 تیم گشتی در سراسر استان حفاظت از اموال و نوامیس مردم را بر عهده دارند.
وی تاکید کرد: همه دستگاه ها باید با حساسیت به موضوع امنیت جامعه و پیشگیری از وقوع جرم ورود پیدا کنند.
به گزارش ایرنا شجاعی نسب اظهار کرد: اصل 156 قانون اساسی به پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمان اشاره دارد که قانون نیروی انتظامی به صراحت در پیشگیری از جرایم ورود پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: پیشگیری مجموعه ای از اقدامات غیرکیفری است که هدف غایی آن محدود کردن دامنه جرم و کم کردن احتمال وقوع جرم است تا با همکاری تمامی بخش های اجتماعی جامعه ای سالم ایجاد کند.
وی یادآور شد: سیستم قضایی و انتظامی نقش محدودی در پیشگیری از جرایم دارند و استفاده از رویکردهای دیگر در این حوزه بسیار لازم به نظر می رسد و ما پیشگیری موفقیت آمیز جرم را وابسته به طیف وسیعی از اقدامات مجموعه ای از آنها می دانیم که سازمان های متعددی در این حوزه دخیل هستند.
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان افزود: نظام برنامه ریزی یکی از عوامل مهم در راهبردهای پیشگیری از جرم است اما این برنامه ریزی به تنهایی نمی تواند سهمی در پیشگیری داشته باشد بلکه باید با اقدامات میدانی و کنشی مواجه شود.
شجاعی نسب گفت: پیشگیری از جرم از طریق راه حل های ثابت و کلیشه ای قابل دسترسی نیست و بیشتر به صورت اجرای اصول اساسی در مراحل مختلف یک فرایند است.
وی بیان کرد: پیشگیری انتظامی بر پایه اقدامات پلیسی در جهت حمایت از شهروندان آسیب پذیر، افزایش آگاه سازی عمومی و نظارت بر اماکن عمومی و افزایش هزینه ارتکاب جرم است.
وی عنوان کرد: پیشگیری انتظامی به طور عام در نیروی انتظامی و به طور خاص در پلیس تخصصی پیشگیری است در مجموعه پلیس پیشگیری با در اختیار داشتن کلانتری ها، پاسگاه ها، رده های نظامی، کنترل فرودگاه ها و استقرار یگان های حفاظت در سازمان های کشور ارتباط مستقیم و چهره به چهره ای با زندگی روزمره مردم داریم و ضمن انجام خدمات رسانی به موضوع پیشگیری از جرایم نیز مشغول هستیم.
وی با بیان اینکه در یکسال گذشته 240 هزار نوع خدمت در 2 مقوله ابلاغ اوراق و خدمات قضایی انجام شد، افزود: کلانتری ها و پاسگاه در ادبیات نظامی ویترین نیرو انتظامی هستند و ارتباط مستقیمی با مردم دارند به همین دلیل در فرامین مقام معظم رهبری نیر بر این موضوع تاکید جدی شده است.
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری راه اندازی کمیسیون تحول کلانتری ها و پاسگاه ها به منظور تجهیز و افزایش سطح دانش همکاران در دستور کار قرار گرفته است.
شجاعی نسب اضافه کرد: در راستای استفاده از نظرات مردم در محلات و مساجد طرح های امنیت محله محور و طرح معتمد پلیس اجرا شد که از ابتدای سال تاکنون 210 جلسه در این زمینه برگزار شده است.
وی از شهروندان خواست اصول ایمنی و حفاظتی را برای خود، فرزندان و اموالشان رعایت کنند چراکه برابر تجربیات پلیس بخش عمده ای از جرایم ناشی از سهل انگاری شهروندان و مال باختگان گزارش شده است.
وی یادآور شد: نیروی انتظامی دغدغه تامین امنیت مردم را بر عهده دارد، مردم خود نیز باید کمک کنند تا منیت پایدار در جامعه برقرار شود، به مزاحمان نوامیس مردم در جلوی مدارس و دانشگاه ها هشدار داده می شود با طرح های جدید پلیس بدون هیچ اغماضی با مزاحمان برخورد خواهد شد.
وی تاکید کرد: آسیب های اجتماعی به عنوان یک زنگ خطر جدی باید مورد توجه پلیس، خانواده ها و مسئولان قرار بگیرد تا بتوان آسیب ها به در اسرع وقت کنترل و کاهش داد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.