هر ساله با آغاز سال تحصیلی و فصل سرما، وجود بخاری های نفتی و غیر استاندارد در برخی از مدارس به دغدغه ای مهم تبدیل می شود به طوری که دغدغه موجود را می توان از زبان پدران و مادران دانش آموزان در گوشه و کنار شهر شنید.
دانش آموزانی که با کوله باری از امید وارد کلاس های درس می شوند تا آینده سازان این مملکت شوند در حالی که برخی از این کلاس حتی ایمنی لازم را برای تحصیل دانش آموزان ندارد.
اقدام های خوبی در زمینه استاندارد سازی سیستم های گرمایشی از سال 91 ، بعد از خبرساز شدن حادثه مدرسه روستای شین آباد پیرانشهر انجام شد اما کافی نیست چون حادثه خبر نمی کند و سفیلان و درودزن های دیگر در راهند.
به نظر می رسد پیشگیری قبل از درمان در این موضوع هم صدق می کند زیرا هیچ حکیمی نخواهد توانست سلامت صورت، دستان و حتی جان سیران، ساریا، یادگار و کانی را برگرداند.
امید است قبل از روی دادن حوادثی این چنینی فکری به حال آینده کشورمان برداریم و امید دانش آموزان را ناامید نکنیم.

** تجهیز 70 درصد از مدارس خراسان جنوبی به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط ، گفت: 70 درصد از مدارس این استان مجهز به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی است که در صورت تامین اعتبار و قابلیت استاندارد مدارس، تا پایان سال 97 این آمار به 100 درصد خواهد رسید.
محمد رضا بیکی، افزود: راه اندازی سیستم های گرمایشی حرارت مرکزی از سال 92 در آموزشگاه های فاقد این سیستم آغاز شد و تاکنون 490 پروژه با سه هزارو 468 کلاس درس از این مزیت بهرمند شده اند.
وی اضافه کرد: در همین ارتباط 281 هزار و 898 متر مربع از مدارس استان تجهیز شد که 157 هزار و 850 میلیون ریال در آنها هزینه شده است.
وی ادامه داد: مدارس یک کلاسه و چند کلاسه روستایی بیشتر کلاس های آن فاقد سیستم گرمایشی مرکزی است اما با اقدام های انجام شده همه این کلاس ها از حرارت های تابشی یا بخاری های نفتی کاربراتوری استاندارد استفاده می کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از هرگونه بخاری گازی در مدارس مجاز نیست در صورت استفاده، مدیران آموزشگاه باید پاسخگو باشند.

** استفاده از بخاری نفتی در 80 درصد از مدارس نهبندان
فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش نهبندان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: 80 درصد مدارس این شهرستان از بخاری نفتی در فصل های سرد سال استفاده می کنند.
اصغر نظافت ادامه داد: در همین ارتباط با توجه به اینکه همه بخاری های نفتی استاندارد و کاربراتوری هستند کلاس های درس این شهرستان وضعیت مطلوبی دارند.
به گفته وی از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون 29 پروژه و 258 کلاس درس با 21 هزار و 175 متر مربع مساحت در این شهرستان به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی تجهیز شده اند که در این ارتباط 112 میلیون و 620 هزار ریال هزینه شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون برای 31 مدرسه و 163 کلاس درس اعتباری بالغ بر 19 میلیارد و 560 میلیون ریال نیاز است که امیدواریم با توجه به محرومیت های موجود در این شهرستان با تدبیر دولت تدبیر و امید این مدارس را به سیستم حرارت مرکزی تجهیز کنیم تا دانش آموزان با آسودگی خاطر تحصیل کنند.
خراسان جنوبی 2 هزار و 197 مدرسه و هفت هزار و 497 کلاس درس دارد.
این استان با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور است
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215* 6054*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.