مسعود دانشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با آغاز سال تحصیلی امکان انتقال این حشره نزد دانش آموزان بیشتر می‌شود، اظهار کرد: این طرح در واحدهای آموزشی به ویژه مدارس ابتدایی دخترانه شروع شده است.
وی در ارتباط با علائم شپش سر، گفت: علائم آن خارش ، مخصوصا خارش پشت سر است و در اثر خارش شدید ممکن است پوست سر زخم و عفونت کند البته این مرحله در مراحل پیشرفته مشاهده می شود.
وی با اشاره به اینکه شپش ابتدا تخم‌ ریزی می ‌کند و به آن « رشک » گفته می‌ شود، افزود: رشک مشابه شوره سر است و تفاوت آن این است که شوره به ‌راحتی از مو جدا می ‌شود ولی رشک به مو می چسبد و به شپش تبدیل می شود.
وی در خصوص درمان شپش و بیماری ناشی از آن گفت: شپش در دختران بیشتر دیده می‌شود و اگر به موقع تشخیص داده شود، فرد مبتلا به این حشره هست ، درمان آن شامپو « پرمترین» یا محلول « دایمتیکون» است که باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اگر نیاز شد بعد از یک هفته، درمان تکرار می‌شود شامپو باید به سر آغشته و پس از چند دقیقه شستشو داده شود و بعد از حمام شانه را آغشته به سرکه و با دندانه ریز موها را شانه کنند، اگر شپش یا رشکی در موها باقی ‌مانده باشد جدا شود.
دانشی با بیان اینکه دانش ‌آموزانی که مبتلا به شپش هستند، شامپو رایگان دریافت می کنند، ادامه داد: مقنعه، ملحفه، پتو و لباس آنها باید با آب گرم شسته و در آفتاب خشک شود تا اگر شپشی وجود داشته باشد از بین برود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق در مورد شناسایی دانش آموزان مبتلا به شپش اظهار نظری نکرد و گفت: آمار نهایی پس از اجرای طرح اعلام می شود.
سال تحصیلی گذشته مواردی از وجود شپش نزد تعدادی از دانش آموزان بافق به ویژه مدارس روستایی مشاهد شد که با اقدام به موقع شبکه بهداشت و درمان شیوع آن به موقع کنترل شد.
در سال تحصیلی 97- 96، 10 هزار و 500 دانش آموز در 90 مدرسه شهرستان بافق در حال تحصیل هستند که 52 درصد آنها را دختران تشکیل می دهند
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.
7543*2047* خبرنگار : اصغرعسکری** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.