مردم نقاط مختلف استان در آستانه ماه محرم با سیاه پوش کردن کوچه ها، محلات و میادین، نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصایب اهل بیت(ع) و تشکیل دسته های عزاداری به استقبال از ماه محرم رفتند.
هر ساله با برپایی مراسم سنتی علم بندان در هیات محبان الزهرا (س) بیرجند در روز قبل از ماه محرم، علم های عزای دلدادگان حسینی به اهتزار در می آید.
برپایی خیمه های نمادین برای عزاداری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) و نصب داربست و برپایی چادرهای ایستگاه های صلواتی در کنار خیابانهای شهر از دیگر جلوه های عزاداری ارادتمندان به سید و سالار شهیدان است.
نصب پرچم های سیاه بر سر در ادارات و نهادهای دولتی و محل کسب و کار و علم های مخصوص عزاداری در مساجد، حسینیه ها و تکایا از دیگر اقدامات در آمادگی برای برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) است.
روضه خوانی در سوگ سالار شهیدان بنابر یک سنت دیرینه هر سال از دهه آخر ماه ذیحجه و شدت آن در دهه نخست محرم، راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی و حرکت کاروان نینوا در شهر بیرجند از جمله آیین ها ماه محرم در این استان است.
به همین مناسبت در دهه نخست محرم مراسم سخنرانی پیرامون فلسفه قیام عاشورا در اغلب مساجد و حسینیه های شهرها و روستاهای استان برگزار می شود.
در شهرستان بیرجند دسته های عزاداری سنتی از روز هفتم محرم با اجتماع در مساجد، حسینیه ها و تکایا و عبور از خیابانهای شهر در ساعات شب و عصر اقدام به برگزاری مراسم سینه زنی، زنجیر زنی و عزاداری کرده و مرثیه خوانها و مداحان اهل بیت نیز در شرح وقایع عاشورا و مناقب امام حسین (ع)و یارانش مداحی می کنند.
سینه زنی، زنجیر زنی، روضه خوانی، علم بندان، علم گردانی، نخل بندان، نخل گردانی، مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه خوانی از شیوه های عزاداری ماه محرم در بیرجند و دیگر شهرستانهای خراسان جنوبی است. علاوه بر این آیینها اطعام دسته های عزاداری و پرداخت نذورات از مراسمی است که از اول محرم تا روزهای بعد از عاشورا بطور چشمگیری در استان مشاهده می شود.
اطعام و ادای نذورات در روزهای آخر دهه نخست محرم بویژه در روز نهم و دهم از جمله جلوه های بارز عزاداری مردم در این خطه است به گونه ای که کمتر محله ای است که در این روز سفره امام حسین (ع) در آن پهن نباشد.
بسیاری از شهروندان از سفره حضرت امام حسین (ع) نه برای رفع گرسنگی بلکه به قصد تبرک طعام می گیرند. عزاداران حسینی در بیرجند در نخستین شب شهادت حضرت امام حسین (ع) با روشن کردن شمع در مساجد ، مراسم شام غریبان را برگزار می کنند و هیاتهای عزادار در این مراسم به نشانه جستجوی اطفال آواره و گمشده سالار شهیدان با عبور از کوچه ها و ریختن خاک بر سر و روی خود ، گویی به دنبال گمشده ای می چرخند.
مداحان اهل بیت (ع) در این شب با یادآوری مصایب بازماندگان واقعه کربلا و توصیف رنج و آوارگی فرزندان امام حسین (ع) یاد و خاطره اسیران روز عاشورا و اطفال حضرت ابا عبدالله حسین (ع) را زنده می کنند.
بیرجندیهای ساکن سایر مناطق نیز سعی می کنند تا در دهه نخست محرم و یا دست کم در روزهای پایانی این دهه خود را به شهر و روستای محل تولد خود رسانده و همراه با سایر خویشاوندان در مراسم عزاداری سالار شهیدان شرکت کنند.
اغلب مردم برای استفاده بهتر معنوی از این ماه با اهل خانواده تا پاسی از شب در مجالس عزاداری شرکت دارند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم از اعزام یکهزار مبلغ و روحانی به مناطق مختلف استان در دهه اول محرم خبر داد و گفت: یکهزار و ۲۸۷ هیئت مذهبی فعال در استان شناسایی شده اند که برای عزاداری ماه محرم آمادگی دارند.
حجت الاسلام احمد رضایی افزود: بخشی از این هیات‌ها به صورت ثابت عزاداری‌ می کنند و برخی نیز به صورت دستجات عزاداری فعالیت خواهند کرد.
وی ادامه داد: کارگاه های آموزشی و گردهمایی‌ها در بحث آسیب شناسی هیئت‌ها برای مسئولان و دست اندرکاران هیئت های مذهبی در ایام مختلف سال برگزار شده است.
وی تعداد مداحان ثبت شده در سامانه طوبی را یک هزار و ۲۷۶ نفر در استان ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۱۸ نفر زن و یکهزار و ۱۵۸ نفر مرد هستند.
6054* خبرنگار و انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.