محمد جواد زینلی روز پنجشنبه در حاشیه همایش ملی دانشجویی بحران آب در دانشگاه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: خشکسالی های پی در پی و مدیریت ناصحیح مصرف آب در حوزه های مختلف، آینده کشور را به خطر انداخته است و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
به گفته وی، در حال حاضر در اکثر نقاط کشور کشاورزان از آبیاری سنتی استفاده می کنند به طوری که در کشور های پیشرفته نه تنها این نوع آبیاری هیچگونه استفاده ای ندارد بلکه از آبیاری تحت فشار هم فقط در مزارع بزرگ استفاده می کنند.
وی ادامه داد: در کشت بدون خاک یا هیدروپنیک بدون استفاده از هیچگونه خاکی مواد مورد نیاز گیاه را از طریق آب و ریشه به گیاه می رسانیم که در این نوع از کشاورزی نوین در کنار استفاده بسیار پایین آب، از بهره وری بسیار بالای گیاه برخوردار می شویم.
وی اظهار کرد: احداث گلخانه یکی از مهمترین موارد مورد نیاز این نوع از کشت است و با توجه به اینکه در ابتدا نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد اما می توان از این محل در 12 ماه سال تولید کرد و هیچگونه محدودیتی از لحاظ آب و هوایی وجود ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: 30 مقاله از دانشگاه های سطح کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد 6 مقاله به عنوان برتر شناخته شد که به صورت سخنرانی در این همایش ارایه خواهد شد.
همایش ملی دانشجویی بحران آب به صورت ملی به میزبانی دانشگاه بیرجند با محورهای شناسایی منابع آب، روش های مدیریت بحران آب، کیفیت آب، آب و محیط زیست، فناوری و مدیریت بحران آب، آب های مجازی و مدیریت مصرف آب در صنعت برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215* 6054* خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.