حجت الاسلام حسین کاشی روز چهارشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر عشایر در کشور وجود دارد که علاوه بر فعالیت های اقتصادی در حوزه مرزبانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه هستند.
وی بیان کرد: مشکلات معیشتی و خلاءهای فرهنگی عشایر با مدیریت جهادی مدیران دستگاه های اجرایی رفع می شود.
وی گفت: علاوه بر اینکه هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است در عین حال دارای مشکلات معیشتی خاصی نیز هستند که شنیدن و دیدن خلاء های معیشتی بسیار سنگین و دشوار است.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایری افزود: عشایر علاوه بر ظرفیت های اقتصادی در رشد و پیشرفت کشور دارای ظرفیت های ذاتی از جمله پایبندی به دین و ولایت، دستورات اسلامی و دینی و سبک زندگی توام با قناعت، تلاش و کوشش، در پیشرفت اقتصادی و تامین امنیت کشور نقش بسزایی دارند.
وی به فرموده امام راحل که عشایر ذخایر انقلاب هستند، اشاره کرد و گفت: عشایر این مهم را ثابت کردند، همچنین در فراز و نشیب های انقلاب به ویژه دفاع مقدس فداکاری همه جانبه داشتند.
به گزارش ایرنا، کاشی عشایر را عامل صیانت و مرزبان امنیت کشور دانست و اظهار کرد: با وجود قابلیت های منحصر به فردی که نسبت به مسائل دینی در عشایر وجود دارد، اما مسائلی از قبیل شبیخون و تهاجم فرهنگی این قشر را مانند کل کشور تهدید می کند.
وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در حوزه فرهنگ با مشارکت و همکاری امور عشایری، با جهاد فرهنگی به رایزنی و انعکاس نیاز و مطالبات فرهنگی عشایر بپردازند.
وی گفت: این مهم سبب می شود مشکلات معیشتی عشایر و خلاهای فرهنگی موجود برطرف شود و انقلاب اسلامی که بر پایه عدالت اجتماعی شکل گرفته بیش از گذشته محقق شود.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی هم گفت: این استان دارای 15 هزار و 676 خانوار عشایر بوده که 13 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، همچنین چهارمین استان عشایری کشور محسوب می شود.
غلامرضا قوسی افزود: بیش از یک میلیون و 200 راس دام سبک و سنگین توسط عشایر نگهداری می شود، همچنین 34 درصد جمعیت دامی و 30 درصد تولیدات و فرآورده های دامی توسط عشایر استان تولید می شود.
وی با بیان اینکه 80 درصد عشایر خراسان جنوبی در مرزهای استان مستقر هستند گفت: 58 طایفه عشایری در استان وجود دارد که اکثر آنها بهلولی و حسینی هستند.
وی عنوان کرد: شاخص های توسعه ای که برای جوامع شهری تعریف شده باید در حوزه عشایری نیز اجرا شود تا به شاخص های هدف گذاری شده برسیم در صورتیکه در استان این شاخص زیر 50 درصد است.
وی چندی پیش، پایین بودن شاخص های توسعه و برخورداری عشایر نسبت به سایر جوامع، عدم تناسب بین جمعیت جامعه هدف و توزیع اعتبارات و همچنین نیروی انسانی، تک محوری بودن ممر درآمد عشایر و لزوم برنامه ریزی برای تنوع را از اهم مشکلات و محدودیت های کلان موجود در مناطق عشایری عنوان کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشاردهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.