ادامه مطلب به این شرح است: آلودگی های زیست محیطی را شاید بتوان از بارزترین تبعات رشد قارچ گونه صنوف آلاینده در شهرها برشمرد.
معضلی که بر اساس مطالعات، بیشتر به واحدهای کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه های خودرو، نجاری، آهنگری، آبکاری و ... بر می گردد.
بر این اساس چاره اندیشی برای این صنوف از ملزومات شهری است موضوعی که در شهر قاین بعد از 6 سال انتظار در حال به ثمر نشستن است.
با این حساب می توان قاین را یکی از شهرهای پیشتاز استان در احداث شهرک صنوف مزاحم برشمرد.
شهری که در حال حاضر دارای 700 واحد صنفی آلاینده است.
6 سال پیش برای ساماندهی صنوف آلاینده قاین شرکت تعاونی تشکیل و زمین مورد نیاز استقرار این صنوف در دو نقطه شهر از طریق مردمی خریداری و مقدمات ثبت و ایجاد زیرساختهای آب، برق ، تسطیح و ... فراهم شد.
البته طبق دستور العمل های ابلاغی، دولت باید زمین مورد نیاز را تأمین می کرد که به دلیل برخی کم کاری ها این اقدام محقق نشد و صاحبان مشاغل خود وارد کار شدند و پس از خرید زمین در سال 95 کار احداث واحد ها را تا مرحله اسکلت و سقف پیش بردند.
اما به دلیل رکود شدید بازار مدتی کار متوقف و در سال جاری نسبت به احداث دیوار چینی اقدام و بلافاصله با عضوگیری از صاحبان صنوف آلاینده و تفکیک زمین و قطعه بندی آن عملیات خیابان کشی، جدول کشی و تسطیح نیز آغاز شد.

** نیاز 20میلیارد ریالی
به گفته نائب رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرائی پروژه احداث شهرک صنوف آلاینده قاین چند سال پیش با پیگیری های متعدد 12 هکتار زمین در حاشیه جاده قاین -زیرکوه توسط شرکت تعاونی خریداری و به 400 قطعه تقسیم شد.
به گفته «جواد قناد » از این تعداد 200 واحد در حال احداث بوده و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه تا پایان سال جاری به اعضاء واگذار می شود.
وی در ادامه به هزینه کرد 25 میلیارد ریالی تا کنون در این زمینه اشاره کرد و این که برای اتمام کامل این طرح 20 میلیارد ریال اعتبار لازم است.
مدیر اجرائی پروژه احداث شهرک صنوف آلاینده قاین همچنین با اشاره به رکود بازار و خشکسالی های 18 سال گذشته و تبعات ناشی از آن خواستار اعطاء تسهیلات و رفع مشکل نقدینگی برای تکمیل این طرح مهم می شود.
به گفته وی احداث سالن اجتماعات و نمازخانه و آتش نشانی از طرحهای سال آینده این شهرک است که در صورت تامین اعتبار عملیاتی خواهد شد.

** نبود زیرساخت گاز و برق
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 5 عضو با استقرار در محل شهرک صنوف آلاینده مشغول فعالیت هستند تصریح می کند: زیرساختهای آب، برق و راه دسترسی تامین اما برای تامین گاز و تلفن هنوز اقدامی صورت نگرفته و نیاز است مسئولان در این زمینه همت کنند.
وی از نصب 150 کنتور برق 3 فاز توسط اداره برق خبر می دهد و می گوید: اگر سایر ادارات مثل آب و برق همکاری می کردند زودتر از موعد این شهرک افتتاح و نسبت به انتقال صنوف آلاینده بداخل آن اقدام می شد.
وی تاکید می کند: در هر حال این شرکت آمادگی لازم برای واگذاری زمین به متقاضیان را دارد و هیچ مشکل و محدودیتی برای واگذاری زمین به افراد جدید نیست.
مدیر عامل شرکت تعاونی حامیان صنوف مزاحم هم می گوید: این شهرک در حاشیه جاده قاین به سرایان در جوار روستای اکبریه خریداری و عملیات تسطیح، خیابان کشی ، جدول کشی و شفته کاری ، قطعه بندی و اجرای سیستم آب رسانی بداخل خیابانها انجام شده است.
به گفته « مبینی»تاکنون 300 قطعه 100 متری مشخص و بنام اعضاء ثبت شده است.
وی با اشاره اینکه زیربنای هر واحد 85 متر است تصریح می کند: در این شهرک تعمیر کاران سبک و نجاران و درودگران و فلزکاران مستقر خواهند شد.
وی در عین حال به این نکته اشاره دارد که البته اتمام این طرح 10 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که بدلیل رکود بازار اعضاء قادر به پرداخت به موقع سهم در نظر گرفته نبوده و نیاز به نقدینگی و اعطاءتسهیلات و سرمایه در گردش دارند.

** قرارداد با پیمانکار
رئیس اداره صنعت ، معدن وتجارت شهرستان قاینات هم عنوان می کند: در زمینه احداث شهرک صنوف آلاینده ، شهرستان در طراحی پیشتاز بوده و این شهرک نسبت به دیگر شهرک های در حال احداث استان ،حرف اول را در پیشرفت فیزیکی می زند.
«احمد صاحبی» با بیان اینکه دو شهرک صنوف آلاینده؛ اولی در حاشیه جاده زیرکوه و دومی در حاشیه جاده سرایان در حال احداث می باشدتصریح می کند: راه دسترسی، برق رسانی و آبرسانی تامین شده است.
به گفته وی از محل اعتبارات تملک دارائی های استان در سال جاری 2 میلیارد ریال برای اجرای زیرساختهای این شهرکها مصوب شده وبر این اساس شهرک دوم نیز در حال قرارداد با پیمانکار برای شفته کاری است و عملیات اجرایی آن پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.
*7559*6054*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده-مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.