حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه های استان در بیرجند افزود: حوزه و دانشگاه محل تولید اندیشه و عقل نظری است اما نباید تنها به این بسنده کنند.
وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید با احساس تکلیف بیشتر در دایره ای وسیع تر از نظر اندیشه با انگیزه و بینش با گرایش حق طلبی داشته باشند.
وی بیان کرد: اگر خواص مردم را به شبهه نیندازند و راه را بر آنها نبندند، انگیزه مردم قوی است، رسالت و مسئولیت ضیافت اندیشه به عنوان اندیشه کاربردی که مشکلات بشر را حل کند در جهت شناخت انگیزه و گرایش ها باید به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه ضیافت اندیشه به معنای ضیافت انسانی است، تصریح کرد: اندیشه و فکر از خواسته های نوع انسان است که می تواند در این فرمول از معلومات به مجهولات پی ببرد.
به گزارش ایرنا، استاد درس اخلاق حوزه های علمیه بیرجند اظهار کرد: فکر بسیار ارزشمند است و در احادیث و روایات با ابعاد مختلف نرخ گذاری شده است، همانطور که افکار و اندیشه ها مانند هم نیستند ارزش و نتایج آن نیز مانند هم نخواهد بود.
وی عنوان کرد: گاهی افکار جنبه منفی داشته و ضد ارزش است، در دنیای امروز فکری که سراپا زیان باشد زیاد دیده می شود.
وی ادامه داد: فکر کردن علم است اما ببینید برخی دنیا را به کجا کشاندند، راه خروج از این نیز فکر ارزشمند و همه جانبه است، اصولا اندیشه نتیجه عقل نظری است عقل نظری فرمولی را به عنوان یک نظریه تمام می کند اما یک چاقوی 2 دم است و باید به درستی از آن استفاده شود.
وی یادآور شد: افرادی که این مشکلات را سر مردم می آورند از نظر اندیشه در جریان امور خود هستند چون مسلما مجرم همیشه از قاضی بهتر می داند همان چیزی که در تعبیر ادبیات قرآن از آن به جحد(انکار کردن) یاد می شود.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: فکر، بینش می آورد اما بینش به تنهایی کافی نیست ، آنچه نرخ مشخص می کند عقل عملی و بینش است اما نرخ آن را گرایش مشخص می کند.
عبادی اضافه کرد: اصولا گرایش، تقسیم بندی انسان ها را از نظر ارزش و هویت در طول و عرض تاریخ به هم گره می زند، انسان ها نمی دانند در چه جایگاهی قرار دارد، شناسنامه ای که هویت هر کسی را مشخص می کند در گرایش است و آن در شرایط عادی قابل تشخیص نیست.
وی با تاکید به اینکه اندیشه باید با انگیزه باشد، گفت: تا کی باید به این وضع دنیا قانع بود و تا این مساله حل نشود همه علوم، اندیشه ها و محصولات عقل نظری را قدرتمندان ، صاحبان زر و زور و استعمارگران به نفع خود به کار می گیرند و از علوم خیری نصیب مردم نمی شود.
هم اکنون حدود 50هزار دانشجو در 46 دانشگاه، مرکز آموزش عالی و موسسه خراسان جنوبی که 769هزار جمعیت دارد، در حال تحصیل هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.