رضا محمودی روز سه نشبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین برای کنترل بیماری های مشترک در جمعیت انسانی، سالانه بیش از 102 هزار دز واکسن در دامداری های شهرستان علیه بیماری های مشترک (هاری، بروسلوز و شاربن ) تزریق می شود.
وی با بیان اینکه فعالیت های مستمر دامپزشکی سبب کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام شد، بیان کرد: با اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی، بیماری های مشترک بین انسان و دام به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اجرای پروژه های مبارزه و کنترل علیه بیماری های دامی توسط گروه های دامپزشکی دولتی و خصوصی، شاهد کاهش بروز و شیوع بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام در سال های گذشته هستیم.
به گزارش ایرنا، محمودی با اشاره به فرا رسیدن 13 تیر، روزجهانی بیماری‌ های مشترک بین انسان و حیوان، اظهار کرد: این روز فرصت گران بهایی برای بازخوانی نقش دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی به عنوان سربازان خط مقدم پیشگیری و مبارزه با زئونوزهاست.
وی با بیان اینکه امروزه اهمیت زئونوزها ( بیماری مشترک بین انسان و دام) بر کسی پوشیده نیست، یادآور شد: ایجاد خسارت ‌ها گاها شدید و جبران ‌ناپذیر اقتصادی و بهداشتی و عوارض احتمالی بیماری، چالشی جدی برای عموم جامعه ایجاد می کند.
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف افزود: خطر ابتلا به زئونوزهای نوپدید و بازپدید، نگرانی ‌های زیادی را به خود اختصاص داده است، از سوی دیگر بحران خشکسالی، تغییر اقلیم و آب ‌و هوایی نیز چالش نوین در عرصه کنترل و پیشگیری بیماری‌ها محسوب می ‌شود.
محمودی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی فعال در بخش های دولتی و خصوصی تلاش می کنند تا با کنترل، مبارزه، مراقبت، درمان، پیشگیری و ریشه کنی بیماریهای خطرناک واگیر و مشترک بین انسان و دام، انجام به موقع واکسیناسیون دام و طیور و رعایت شرایط امنیت زیستی، سبب جلوگیری و کاهش احتمال بروز و انتشار بیماریهای خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام شوند.
وی یادآور شد: همچنین با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی، بهسازی اماکن دامی، استفاده از خوراک دام سالم و بهداشتی و مبارزه با عوامل بیماری زای میکروبی، ویروسی، قارچی، انگلی، تک یاخته ای و تغذیه ای می توان از احتمال شیوع بیماریهای دامی پیشگیری کرد و در نتیجه با افزایش شاخص سلامت دام ها باعث کاهش چشمگیر بیماریهای مشترک بین انسان و دام شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.